( Relationship between personality and attitudes toward homosexuals among students )
Izvornik: Knjiga sažetaka / Nina Pavlin-Bernardić, Boris Jokić, Josip Lopižić, Vanja Putarek, Vesna Vlahović-Štetić (ur.). - Zagreb : HPD , 2014. 7-382 (ISBN: 978-953-55079-4-9).
Skup: 22. Godišnja konferencija hrvatskih psihologa
Mjesto i datum: Rovinj, 5.-8.11.2014.
Ključne riječi: osobine ličnosti; predrasude prema homoseksualnim osobama; kontakt
( personality; prejudice; contact; homosexuals )
Živimo u društvu u kojem postoje različite predrasude prema manjinskim grupama, a predrasude prema homoseksualnim osobama samo su jedne od mnogih. Brojne su odrednice negativnih stavova prema stigmatiziranim grupama, a osobine ličnosti su svakako jedne od njih. Veliki broj osobina ličnosti je povezan s predrasudama (poput autoritarnosti, savjesnosti), ali istraživanja pokazuju da taj odnos nije jednostavan te da različite osobine ličnosti u međusobnoj interakciji mogu imati efekte na predrasude. Ono što ohrabruje jest da kontakt sa članovima stigmatiziranih grupa dovodi do smanjenja predrasuda bez obzira na osobine ličnosti. Stoga je cilj ovog istraživanja bio ispitati efekte osobina ličnosti Petofaktorskog modela i autoritarnosti na predrasude prema homoseksualcima, kao i moderatorske efekte autoritarnosti u odnosu između dimenzija Petofaktorskog modela i predrasuda. Isto se tako željelo ispitati dovodi li interpersonalni kontakt s homoseksualnim osobama do smanjenja predrasuda kontrolirajući osobine ličnosti. U istraživanju je sudjelovalo 583 studenta (443 studentice i 139 studenta) različitih fakulteta u Republici Hrvatskoj prosječne dobi od 21 godine. Ispitanici su ispunjavali upitnik kojim se ispituju osobine ličnosti Petofaktorskog modela, skalu autoritarnosti, skalu stavova prema homoseksualnim osobama, kao i to imaju li u svojoj socijalnoj okolini kontakt s homoseksualnim osobama. Dobiveni rezultati pokazuju da su otvorenost za iskustva i savjesnost povezane s predrasudama, pri čemu su otvoreniji i manje savjesni pojedinci iskazali manje predrasuda. Najsnažnijim pozitivnim prediktorom predrasuda pokazala se desničarska autoritarnost. Također je utvrđeno da autoritarnost moderira odnose otvorenosti, neuroticizma te ugodnosti i predrasuda. Visoko autoritarni pojedinci koji su ujedno i visoko otvoreni, neurotični ili ugodni imaju manje predrasuda prema homoseksualnim osobama. Naposljetku, dobiveno je i da ispitanici koji imaju manje kontakata s homoseksualnim osobama imaju i više predrasuda prema njima. Rezultati ovog istraživanja mogu pomoći u identifikaciji pojedinaca koji imaju izraženije negativne stavove prema homoseksualnim osobama, ali isto ukazuju na važnost kontakta u smanjenju predrasuda prema ovoj stigmatiziranoj grupi.
Vrsta recenzije: Nema recenziju
Projekt / tema: 0009027
Upisao u CROSBI: Barbara Kalebić Maglica (barbara.kalebic.maglica@uniri.hr), 23. Lip. 2016. u 11:23 sati