Datum: 01.07.
Godina: 2015
Stranica: 66
Mentor: Pavlina, Krešimir ; Heršak, Emil
Ključne riječi: virtualni svijet/virtualne zajednice; kibernetika; kiberprostor; identitet; internetski avatari
( virtual world / virtual communities; cybernetics; cyberspace; identity; online avatars )
U radu se istražuju tehnologije koje ne mijenjaju ljudsko tijelo kao takvo, ali mu dopuštaju da bude trancendirano. Te su tehnologije poznate kao kiberprostor, tj. preko kiberprostora način na koji se predstavlja tjelesnost postaje sve raznolikiji i fleksibilniji. Autor iznosi najprije i definicije pojma kibernetika, kroz tri razdoblja: prvo razdoblje – koncept homeostaze, drugo – refleksivnosti, i treće – virtualnosti. Što se tiče prostora: mjesto i identitet su neodvojivo povezani. Očekivanje ljudi u odnosu na prostor se mijenjalo ; širio se pojam bezmjesnosti, s reakcijom: prvo povratak u prirodu, drugo ulazak u kiberprostor. Početno tumačenje kiberprostora opisalo ga je kao proširenje telefonskih sustav ; slijedilo je tumačenje da se radi o virtualnoj stvarnosti, i zatim o konsenzualnoj halucinaciji. Preko kiberprostora, ljudi konstruiraju i rekonstruiraju svoje identitete, koristeći osobna računala. No virtualna stvarnost, osim za svrhe znanosti i za računalne igre, pojavila se kao medij za interaktivnu umjetnost, što se odnosi i na teorije o formiranju identiteta. Veliki dio internetskog kiberprostora su internetski forumi i pričaonice (eng. chat). U odnosu na pojam avatara, zanimljivo je da neki svoje avatare (online, tj. internetske osobe, engl. personae) shvaćaju kao zasebna bića koja se ponašaju kao što se oni sami ponašaju u stvarnom životu, a neki ih shvaćaju kao zasebna bića koja se ponašaju drukčije nego što se oni ponašaju u stvarnom životu. S tim u vezi, zamjena roda u virtualnom svijetu može biti iskustvo iz prve ruke, prema kojemu se može donijeti zaključke o ulozi roda u ljudskoj interakciji. Virtualne zajednice postaju slične nacijama i procesima identificiranja populacije s određenom nacijom. I ako je tehnoznanstveni sustav novi oblik religije, onda bi pisci znanstvene fantastike bili proroci te religije. Inače, pojam kiborg ne odnosi se samo na mogućnosti koje se nalaze na stranicama "cyberpunk"-a i znanstveno- fantastičnih priča. Za svijet izgrađen pomoću računalnih simulacija i "cyberpunk" literature, kibernetički prostor predstavlja raj, a ljudsko tijelo pakao. Na kraju rada, autor zaključuje da predviđanje razvoja tehnologije u budućnosti je vrlo težak poduhvat. Virtualna stvarnost se tako nije pojavila niodkuda, te je zaluđenost njome postojala i krajem osamdesetih godina, ali ona nikada nije ispunila očekivanja i zaživjela.
Informacijske i komunikacijske znanosti,Etnologija i antropologija
Upisao u CROSBI: Emil Heršak (ehersak@ffzg.hr), 31. Lis. 2016. u 00:18 sati