Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Efekt nepovratnih troškova: pogreška uma ili adaptacija? (CROSBI ID 642200)

Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa | međunarodna recenzija

Hromatko, Ivana ; Hrgović, Josip Efekt nepovratnih troškova: pogreška uma ili adaptacija?. 2015

Podaci o odgovornosti

Hromatko, Ivana ; Hrgović, Josip

hrvatski

Efekt nepovratnih troškova: pogreška uma ili adaptacija?

Ljudi su skloni nastaviti ulagati u razne pothvate i nakon što se ta ulaganja pokažu izgubljenima. Ovaj se efekt u tradicionalnoj ekonomskoj i psihologijskoj literaturi naziva „efektom nepovratnih troškova“ i smatra se iracionalnom pristranošću u zaključivanju. Naime, troškovi prethodnih ulaganja su nepovratni i racionalno bi bilo prekinuti ulagati u očigledno propale projekte. Međutim, sličan je efekt pokazan i kod drugih životinjskih vrsta: kako resursi nikad nisu neograničeni, svako već učinjeno ulaganje smanjuje mogućnost organizma za buduća ulaganja. Stoga prethodna ulaganja utječu na odluke o budućim ulaganjima. Nadalje, u prethodnim je istraživanjima ovaj efekt ispitivan apstraktnim zadacima ili pak dilemama u kojima je, u evolucijskom smislu, cijena posljedica odluke mala. Stoga je cilj ovog istraživanja bio ispitati efekt nepovratnih troškova u ekološki valjanijem kontekstu, tj. u kontekstu problema s kojima su se naši preci suočavali tijekom evolucijske povijesti ljudske vrste. Konkretno, očekivali smo snažniji efekt u odlukama čije posljedice mogu imati utjecaja na reproduktivni uspjeh pojedinca (treba li nastaviti ulagati u romantičnog partnera, rodbinu, prijatelja?) u odnosu na evolucijski nove probleme (treba li nastaviti ulagati u poduzeće koje propada, ili prodati dionice koje gube na vrijednosti?). Ispitanici (N=112) su čitali scenarije koji su opisivali različite propale „projekte“ u koje su nešto uložili te su trebali odlučiti hoće li nastaviti ulagati. U skladu s očekivanjima, vjerojatnost nastavka ulaganja, kao i brzina donošenja te odluke bila je veća u situacijama društvene prirode, nego u situaciji poslovne prirode. Općenito, vrijeme potrebno da se donese odluka o nastavku ulaganja je bilo znatno kraće od vremena potrebnog da se donese odluka o prekidu ulaganja, što upućuje na zaključak da je potonja odluka kognitivno zahtjevnija. Ovi nalazi idu u prilog hipotezi da efekt nepovratnih troškova nije pristranost, nego adaptivna heuristika.

efekt nepovratnih troškova; Concorde efekt; kontekst

nije evidentirano

engleski

Sunk cost effect: fallacy or adaptation?

nije evidentirano

sunk cost fallacy; Concorde fallacy; social context; evolutionary framework

nije evidentirano

Podaci o prilogu

2015.

objavljeno

Podaci o matičnoj publikaciji

Podaci o skupu

22. Dani Ramira i Zorana Bujasa.

predavanje

16.04.2015-18.04.2015

Zagreb, Hrvatska

Povezanost rada

Sociologija, Psihologija