Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi

Utjecaj stupnja uglazbljenosti teksta na upamćivanje teksta (CROSBI ID 233902)

Prilog u časopisu | izvorni znanstveni rad | međunarodna recenzija

Mutak, Augustin ; Vranić, Andrea Utjecaj stupnja uglazbljenosti teksta na upamćivanje teksta // Psihologijske teme, 26 (2017), 2; 309-333. doi: 10.31820/pt.26.2.3

Podaci o odgovornosti

Mutak, Augustin ; Vranić, Andrea

hrvatski

Utjecaj stupnja uglazbljenosti teksta na upamćivanje teksta

Cilj: Introspektivni nalazi pokazuju kako ljudi lakše i dulje pamte uglazbljeni materijal od drugih vrsta materijala. Sukladno tome, pokazuje se i kako ljudi vjeruju da je glazba dobar mnemonik te da pomaže u upamćivanju. Međutim, eksperimentalne provjere ne potvrđuju ove teze. U eksperimentima se pokazuje kako je pozitivan utjecaj glazbe na upamćivanje ovisan o uvjetima upamćivanja (npr. uglazbljen i neuglazbljen tekst pamte se jednako dobro ako je brzina prezentiranja riječi ista). Utjecaj stupnja uglazbljenosti materijala na njegovo upamćivanje vrlo se rijetko istražuje i stoga predstavlja predmet ovog istraživanja. Također, ovim je istraživanjem ispitano mijenjaju li se strategije upamćivanja materijala ovisno o stupnju njegove uglazbljenosti te mijenjaju li se karakteristike materijala na kojima se upamćivanje temelji ovisno o stupnju uglazbljenosti samog materijala. Metoda: U istraživanju je sudjelovao 91 sudionik. Sudionici su podijeljeni u tri skupine, a zadatak svake skupine bio je pokušati u što većoj mjeri upamtiti tekst skladbe. Pritom je prva skupina slušala a capella izvedbu, druga skupina je vokalnu izvedbu praćenu bubnjevima, a treća potpuno uglazbljenu vokalnu izvedbu. Sudionici su slušali skladbu 6 puta i nakon svakog slušanja zapisivali stihove koje su upamtili. Također, sudionici su ispunili i Upitnik o korištenim strategijama. Rezultati: Analizom varijance nisu utvrđene razlike u broju upamćenih stihova između tri skupine sudionika koje su slušale materijal različitog stupnja uglazbljenosti. Također, nisu utvrđene razlike u čestini korištenja različitih strategija upamćivanja. Međutim, Fisherovim egzaktnim testom utvrđen je trend koji pokazuje da povećanjem stupnja uglazbljenosti teksta raste i broj sudionika koji izjavljuju da im pri upamćivanju pomaže glazba. Također, s povećanjem stupnja uglazbljenosti materijala smanjuje se broj osoba koje izjavljuju da im pri upamćivanju teksta pomaže priroda vokala. Zaključak: Rezultati ovog istraživanja sukladni su s prethodnim nalazima koji sugeriraju da uglazbljenost objektivno ne pomaže pamćenju. No, čini se kako, neovisno o objektivnim pokazateljima, sudionici imaju dojam da im glazba pomaže u upamćivanju. Ova je mogućnost raspravljena kroz Kelleyjev kovarijacijski model atribucije. Predložene su dvije hipoteze za objašnjenje dobivenih rezultata: hipoteza o pogrešno percipiranoj visokoj distinktivnosti pamćenja glazbenog materijala i hipoteza o pogrešno percipiranoj visokoj konzistentnosti pamćenja glazbenog materijala.

dosjećanje ; glazba ; stupanj uglazbljenosti ; mnemonik

nije evidentirano

engleski

Influence of the degree of musical accompaniment on text recall

nije evidentirano

recall ; music ; musical accompaniment ; mnemonic

nije evidentirano

Podaci o izdanju

26 (2)

2017.

309-333

objavljeno

1332-0742

1849-0395

10.31820/pt.26.2.3

Povezanost rada

Psihologija

Poveznice
Indeksiranost