crta
Hrvatska znanstvena Sekcija img
bibliografija
3 gif
 Naslovna
 O projektu
 FAQ
 Kontakt
4 gif
Pregledavanje radova
Jednostavno pretraživanje
Napredno pretraživanje
Skupni podaci
Upis novih radova
Upute
Ispravci prijavljenih radova
Ostale bibliografije
Slični projekti
 Bibliografske baze podataka

Pregled bibliografske jedinice broj: 854045

Zbornik radova

Autori: Horbec, Ivana
Naslov: Obrazovanjem protiv političkih konflikata. Podučavanje javnom pravu na habsburškim visokim školama 18. stoljeća
( Resolving Political Conflicts Through Education: Teaching Public Law on Higher Schools of 18th-Century Habsburg Monarchy )
Izvornik:
Skup: V. kongres hrvatskih povjesničara
Mjesto i datum: Zadar, Hrvatska, 05-08.10.2016.
Ključne riječi: Povijest obrazovanja; povijest pravnih znanosti; 18. stoljeće; Habsburška Monarhija; prosvijećeni apsolutizam
( History of education; History of legal sciences; Habsburg Monarchy; 18th century; Enlightened Absolutism )
Sažetak:
Osamnaestom se stoljeću na prostoru nekadašnje Habsburške Monarhije opravdano može pridati obilježje „razdoblja reformi“. Vrijeme je to stvaranja temelja modernih državnih struktura, kad su se tradicionalne tekovine staleškoga uređenja sukobljavale s interesima i prioritetima države u razvoju, a prava i privilegije staleža s afirmacijom vladareva suvereniteta. Do kraja stoljeća u protomodernoj se državi, još uvijek naglašeno staleškoj, etablira nov sustav moći koji se suočava s novim izazovima u upravi, gospodarstvu i socijalnoj politici. U prevladavanju tih sukoba i pronalasku suživota „starih“ i „novih“ struktura obrazovanje je odigralo znatnu, možda i ključnu ulogu. S jedne strane, školstvo postaje politicum, uslijed čega ga država reformira, njime upravlja, propisuje kurikule i udžbenike te postavlja nove obrazovne kriterije. S druge strane, cilj obrazovanja prilagođava se društveno-političkim prilikama: „Javne škole ne može se drugačije promatrati nego kao rasadišta, gdje se obrazuju subjekti potrebni za javnu upravu i oblikuju tako da vladaru i državi budu na raspolaganju službenici sposobni za upravu ili promicanje njegove službe“ – pisao je, primjerice, krajem 1760-ih Krsto Niczky, budući veliki župan Virovitičke županije. Tendencija usmjeravanja obrazovanja na sadržaj koji pogoduje interesima vladareve suverenosti i države u razvoju te pokušaji „političkoga discipliniranja“ postaju tada sastavni dio obrazovnog materijala. U središte interesa reformatora obrazovanja dolaze pravne znanosti primjenjive na državnu upravu – u njima se počinje odražavati jedinstvo znanosti, njezine praktične primjene, upravnih praksi, gospodarstva i društveno-političkih okolnosti. U tom je smislu podučavanje budućih javnih službenika javnome pravu imalo osobit značaj: javnim su se pravom u razdoblju nastanka protomodernih država utvrđivali odnosi između vladara i staleža, države i njezinih stanovnika te obaveze i prava političkih subjekata, s neizbježnim naglaskom na značaj općega dobra, blagostanja i nužnosti vremena. Cilj je izlaganja prikazati nastojanja bečkoga dvora da reformom visokoškolskog sustava i kontrolom sadržaja udžbenika javnoga prava stvori nove kriterije u obrazovanju budućih javnih službenika. Pritom se naglašava utjecaj tih kriterija na pravnu naobrazbu u zemljama podložnim ugarskome zakonu, među kojima je i Hrvatsko-Slavonsko Kraljevstvo, te se pokušavaju utvrditi posljedice tih mjera na političke konflikte između bečkoga dvora i staleža tih zemalja, osobito u kontekstu važnosti tradicionalnih društvenih vrijednosti u očuvanju autoriteta javne uprave.
Vrsta sudjelovanja: Predavanje
Vrsta prezentacije u zborniku: Sažetak
Vrsta recenzije: Domaća recenzija
Projekt / tema: HRZZ-UIP-2013-11-4919
Izvorni jezik: HRV
Kategorija: Znanstveni
Znanstvena područja:
Povijest
Upisao u CROSBI: Ivana Horbec (ihorbec@misp.isp.hr), 6. Sij. 2017. u 01:55 sati



Verzija za printanje   za tiskati


upomoc
foot_4