crta
Hrvatska znanstvena Sekcija img
bibliografija
3 gif
 Naslovna
 O projektu
 FAQ
 Kontakt
4 gif
Pregledavanje radova
Jednostavno pretraživanje
Napredno pretraživanje
Skupni podaci
Upis novih radova
Upute
Ispravci prijavljenih radova
Ostale bibliografije
Slični projekti
 Bibliografske baze podataka

Pregled bibliografske jedinice broj: 87446

Zbornik radova

Autori: Raboteg-Šarić, Zora; Rijavec, Majda; Franc, Renata
Naslov: Internalizirani i eksternalizirani problemi adolescenata : povezanost sa samopoimanjem i roditeljskim odgojnim postupcima
( Internalised and extarnalised problems of adolescents : The relationships with the self-concept and parental child-rearing practices )
Izvornik: XIII. dani psihologije u Zadru : sažetci radova / Sorić, Isabela (ur.). - Zadar : Filozofski fakultet, Odsjek za psihologiju , 2002. 60-60.
Skup: XIII. dani psihologije u Zadru
Mjesto i datum: Zadar, Hrvatska, 23-25.05.2002.
Ključne riječi: internalizirani i eksternalizirani problemi; adolescencija; samopoimanje; roditeljski odgojni postupci
( internalised and externalised problems; adolescence; self-concept; parental child-rearing practices )
Sažetak:
U radu se ispituje odnos između roditeljskih odgojnih postupaka, dječjeg samopoimanja te eksternaliziranih i internaliziranih problema dječaka i djevojčica. U ispitivanju je sudjelovalo 340 učenika (179 djevojčica i 161 dječak) šestih i sedmih razreda osnovne škole. Primijenjene su skale za procjenu različitih dimenzija roditeljskog ponašanja (Raboteg-Šarić i Brajša-Žganec, 2000), tj. roditeljskog nadzora, podrške, zajedničkog odlučivanja i uključenosti u odgoju, skale koje je razvila Harter (1985) za mjerenje različitih aspekata samovrednovanja (školske sposobnosti, socijalna prihvaćenost, sportske sposobnosti, tjelesni izgled, ponašanje, opće samopoštovanje) te adaptirana verzija Achenbachova (1991) upitnika za procjenu dječjih internaliziranih (anksioznost/depresivnost, psihosomatske tegobe) i eksternaliziranih problema (agresivnost/impulzivnost, devijantno ponašanje). Provedene su regresijske analize mjera problema na mjere roditeljskih postupaka i dječjeg samopoimanja. Dimenzije roditeljskog ponašanja i samopoimanja omogućuju bolje objašnjenje problema djevojčica nego li dječaka. Također su utvrđene razlike u važnosti pojedinih dimenzija roditeljskih postupaka i samopoimanja za objašnjenje problema dječaka i djevojčica. Kod dječaka je utvrđen samostalan prediktivan doprinos samo roditeljskog nadzora pri čemu je veći nadzor praćen s manje izraženim problemima agresivnosti/impulzivnosti te anksioznosti/depresivnosti. Kod djevojčica su, osim slabijeg roditeljskog nadzora, značajni prediktori anksioznosti i depresivnosti slabija roditeljska podrška i manja spremnost za zajedničko odlučivanje. Slabiji roditeljski nadzor značajan je prediktor i izraženijeg devijantnog ponašanja, a manje zajedničkog odlučivanja povezano je s izraženijim psihosomatskim tegobama. U uzorku djevojčica, uz navedene varijable roditeljskog ponašanja, bolje samovrednovanje tjelesnog izgleda i socijalne prihvaćenosti značajno doprinosi manje izraženim problemima anksioznosti/depresivnosti, a slabije samopoimanje vezano uz školske sposobnosti doprinosi učestalijim problemima psihosomatske prirode. Slabija regulacija ponašanja značajan je prediktor eksternaliziranih problema, a agresivnost je također povezana s nižim općim samopoštovanjem. Kod dječaka je za predikciju internaliziranih problema važno samopoimanje vezano uz sportske sposobnosti. Uz to, veća anksioznost/depresivnost povezana je s nižim općim samopoštovanjem. Slabija regulacija ponašanja značajan je prediktor izraženije agresivnosti, dok su ozbiljniji eksternalizirani problemi kao što su devijantna ponašanja povezani s nižim općim samopoštovanjem.
Vrsta sudjelovanja: Predavanje
Vrsta prezentacije u zborniku: Sažetak
Vrsta recenzije: Domaća recenzija
Projekt / tema: 01940102
Izvorni jezik: HRV
Kategorija: Znanstveni
Znanstvena područja:
Sociologija,Psihologija



  Verzija za printanje   za tiskati


upomoc
foot_4