Izdavač: Sveučilište u Zagrebu Fakultet prometnih znanosti
Godina: 2017
Stranica: 358
ISBN: 978-953-243-087-5
Ključne riječi: Zračni prijevoz, zrakoplovna kompanija, planiranje, strategija, pokazatelji uspješnosti, produktivnost, profitabilnost
( Air Transport, Airline, Planning, Strategy, Performance Indicators, Productivity, Profitability )
Knjiga s naslovom „Planiranje zračnog prijevoza“ prezentira objekt istraživanja koji je jedan od ključnih poslovnih sadržaja i aktivnosti zrakoplovne kompanije. Ukupna materija sustavno je raščlanjena u osam sadržajnih cjelina. U prvom dijelu naslovljenom „Poslovni modeli zračnih prijevoznika“ prikazana je analiza i ocjena razvoja zračnog prometa u svijetu. Ona služi kao nužna pretpostavka za prikaz aktualnih poslovnih modela zračnih prijevoznika i trendova promjena koji su okvir za odabir optimalnog poslovnog modela. Da bi slika bila cjelovita i vjerodostojna, prikazani su i trendovi privatizacije, kao i čimbenici oblikovanja organizacijske strukture zračnih prijevoznika. Drugo poglavlje uključuje detaljnu razradu prometnih i financijskih učinaka zračnih prijevoznika s prigodnom metrikom i analizom njihovih ključnih pojavnih oblika. Prikazane su i specifičnosti financijskog poslovanja niskotarifnih, robnih i čarterskih zračnih prijevoznika, kao i analize uglednog engleskog instituta Transport Research Laboratory. Sljedeće poglavlje s detaljnim prikazom pokazatelja produktivnosti zrakoplovne kompanije prirodno se nastavlja na prethodnu sadržajnu cjelinu opisujući i suvremene modele ukupne produktivnosti. Ključne sadržajne cjeline u četvrtom i petom poglavlju fokusirane su na planiranje i strategiju zrakoplovne kompanije, prigodne PESTE i SWOT analize, a posebno su izdvojeni temeljni procesi planiranja koji se odnose na flotu zrakoplova, red letenja, planiranje posada zrakoplova i optimalne potrošnje goriva. Da bi prikaz komponenata planiranih sadržaja u zračnom prijevozu bio kompletiran, obrađena su i poglavlja o sustavima za upravljanje prihodima, modelima profitabilnosti ruta te na kraju i prigodnim prognozama razvoja zračnog prijevoza u svijetu, Europi i u Hrvatskoj. Ta poglavlja obuhvaćaju široki spektar poslovnih aktivnosti i procesa zrakoplovne kompanije od tarifa, komercijalnih sporazuma, alijansi, mrežnog menadžmenta, granične rentabilnosti ruta, upravljanja poslovnim rizicima do prikaza prognostičkih metoda koje se rabe u zračnom prijevozu. Tijekom razvijanja sadržajnih cjelina, motivirani potrebom i važnošću kvalitetnijeg snalaženja u budućoj profesionalnoj karijeri, svako poglavlje završava s dva pomno odabrana i opisana primjera iz prakse, koji zaokružuju cjelovitost opisanih poslovnih procesa i aktivnosti. Kvaliteta provedbe sustava obrazovanja, obuke i usavršavanja, kao i aktivnosti na unapređenju intelektualnog kapitala bez razumijevanja mnogobrojnih praktičnih problema u poslovanju zrakoplovne kompanije bitno utječu na optimizaciju menadžmenta ljudskih potencijala. Dodatna kvaliteta i lakše snalaženje trasirani su i prigodnim problemskim pitanjima koja olakšavaju i usmjeravaju stručni profil u željenom smjeru. U obradi sadržaja knjige korištena su višedisciplinarna i transdisciplinarna znanja autora i mnogobrojne kvantifikativne metode koje se mogu iskoristiti u praksi upravljanja zrakoplovnom kompanijom. Budući prometni inženjeri na taj način postaju sigurniji i samosvjesniji jer im se pored tipičnih tehničko-tehnoloških komponenata obrazovanja otvara i širi spektar spoznaja koje determiniraju kvalitetno upravljanje zrakoplovnom kompanijom, od kojih je planiranje jedna od ključnih pretpostavki.
Kategorija: Znanstvena
Tehnologija prometa i transport
Upisao u CROSBI: Mirko Tatalović (tatalovic.mirko@gmail.com), 11. Svi. 2017. u 10:04 sati