crta
Hrvatska znanstvena Sekcija img
bibliografija
3 gif
 Naslovna
 O projektu
 FAQ
 Kontakt
4 gif
Pregledavanje radova
Jednostavno pretraživanje
Napredno pretraživanje
Skupni podaci
Upis novih radova
Upute
Ispravci prijavljenih radova
Ostale bibliografije
Slični projekti
 Bibliografske baze podataka

Pregled bibliografske jedinice broj: 874784

Poglavlje/Rad u knjizi

Autori: Ladić, Zoran
Naslov: Religioznost kao pokretač društvenih i intimnih promjena u srednjem vijeku - primjer dominacije "socijalnog i laičkog kršćanstva" u urbanim društvima istočnojadranske obale
( Religiosity as Impetus of Social and Intimate Changes - The Example of Domination of "Social and Laic Christianity" in Urban Societies on the East Adriatic Coast )
Knjiga: Religio, fides, superstitiones ...: O vjerovanju i pobožnosti na jadranskom prostoru
Urednik/ci: Mogorović-Crljenko, Marija ; Uljančić-Vekić, Elena
Izdavač: Zavičajni muzej Poreštine ; Sveučilipšte Jurja Dobrile u Puli ; Državni arhiv u Pazinu
Grad: Poreč
Godina: 2017
Serija: 7. istarski povijesni biennale
Raspon stranica:: 78-109
Ukupni broj stranica u knjizi:: 285
ISBN: 978-953-8060-02-1
Ključne riječi: Religioznost, srednji vijek, Istočna obala Jadrana, socijalno i laičko kršćanstvo
( Piety, The Middle Ages, East Adriatic Coast, social and laic Christianity )
Sažetak:
Pojam "socijalno i laičko kršćanstvo" u medievističkom kontekstu prvi puta susrećemo u djelu Samuela Cohna The Cult of Remembrance and the Black Death objelodanjenom 1992. godine, a vezano uz darivanje legata siromašnim i djevojkama iz elitnijih slojeva apeninskog grada Siene, nakon što je ovaj bio pogođen strašnom epidemijom kuge 1348, tzv. Crnom smrti. Dakle, kao takav ovaj se pojam ne pojavljuje u srednjovjekovnim djelima teološkog ili filozofskog karaktera već je nastao kao proizvod opsežne analize notarskih isprava Siene i postao terminus tehnicus, više od 700 kasnije. Iako na prvi pogled nije jasan razlog izbora ovog termina, osobito zato što ga je autor spomenuo samo vezano uz darivanje miraza s krajnjim ciljem prokreacije i obnove decimiranog sienskog društva, istraživanja provedena na notarskoj građi od Poreča do Kotora pokazala su da su sva komunalna i urbana društva razvijenog i kasnog srednjeg vijeka bila prožeta kršćanskom pobožnošću čija je temeljna osobina bila društvena angažiranost i osjetljivost sretnijih i bogatijih pojedinaca iz svih društvenih staleža prema osobama u nevolji koje su bile na rubovima srednjovjekovnog urbanog i komunalnog društva, isključeni ili zapostavljeni iz raznih razloga – bolesti, starosti, neimaštine, siromaštva, društveno i religiozno neprihvatljivog ponašanja i iz drugih razloga. No, najvažnije je da socijalno kršćanstvo u kršćanima srednjeg vijeka, i to u golemoj većini, a ne samo u elitnom sloju, ostvaruje neke nove, zapravo zaboravljene i stare, kršćanske kvalitete izražene kroz milosrđe i solidarnost bez obzira na krvne, rodbinske, rodovske, klanovske, staleške ili neke druge povezanosti između vjernika koji su takvu pobožnost iskazivali i vjernika koji su iz nje profitirali ili barem olakšali svoj ovozemaljski život. Time je, kako kaže sam Cohn došlo do konačne promjene i time je zapravo završeno razdoblje dominacije asketskog kršćanstva benediktinskog tipa koje se temeljilo na introspekciji, promišljanju i duhovnom putovanju svakog pojedinca prema Bogu. No, mora se istaknuti da je već od doba Karla Velikog zasijano sjemenje koje će u 13. st. izrasti u pokret socijalnog kršćanstva jer se već od tog razdoblja, barem na formativnoj razini izražava nužnost brige za siromašne, udovice, siročad, hodočasnike (što ujedno ukazuje i na hodočasničku praksu), ali isključivo od strane pripadnika vladajućeg sloja i Crkve, ali ne i od populares. Socijalno kršćanstvo je bilo sveobuhvatan društveni preokret u kršćanskom moralu, etici i prakticiranju kršćanskog života jer se podjednako proširilo u pobožnosti vladara, magnata (knezova), patricija, građana, seljaka i svećenstva. Uz to, ono je bilo sveobuhvatan pokret jer je u razdoblju od 13. do kraja 15. stoljeća (negdje i 16. st.) prostorno obujmilo cijelu zapadnu kršćansku ekumenu.
Projekt / tema: HRZZ-IP-2014-09-6547
Izvorni jezik: HRV
Kategorija: Znanstveni
Znanstvena područja:
Povijest
Upisao u CROSBI: Zoran Ladić (zladic@hazu.hr), 13. Svi. 2017. u 11:23 sati



Verzija za printanje   za tiskati


upomoc
foot_4