Cerebralna paraliza (CP) je poremećaj motorike (položaja i pokreta), koji nastaje uslijed ranog oštećenja nezrelog mozga. Primarno oštećenje je motoričko, ali je ono većinom popraćeno oštećenjima drugih funkcija. Najčešće pridružene teškoće su oštećenja vida, vidne percepcije i govornog izražavanja. Mentalna retardacija (prema DSM-IV) ili intelektualni razvojni poremećaj (prema DSM-V) javlja se kod polovine djece s CP. Cilj ovog rada bio je ispitati da li djeca koja nisu mentalno retardirana, tj. normalnih verbalnih sposobnosti, imaju teškoće vidne percepcije. Hipoteza je bila da će većina djece, unatoč urednom verbalnom statusu, imati različite teškoće vidne percepcije. Prigodni klinički uzorak sastojao se od 50-ero djece školske dobi, koja polaze redovne osnovne škole, a imaju bilo koji oblik CP (dipareza, hemipareza ili tetrapareza). Kriterij za uključenje sudionika bio je normalni rezultat u indeksu verbalnog shvaćanja prema Wechslerovom testu inteligencije za djecu (WISC-IV). Vidna percepcija ispitana je primjenom MVPT-3 (Motor- free visual perception test-Third edition, Colarusso i Hammill, 2003). Zahvaćeni su slijedeći aspekti funkcije: razlikovanje oblika, razlikovanje figure i pozadine, vidno pamćenje, prepoznavanje nedovršenog oblika i razlikovanje prostornih odnosa lijevo-desno. Test se sastoji od 40 zadataka za dob od 4 do 10 godina i 65 zadatka za dob od 11 godina i više. Ukupni sirovi rezultat (broj točno riješenih zadataka) pretvara se u kvocijent na osnovi dobne tablice. Rezultati su potvrdili hipotezu da većina sudionika ima značajne teškoće u vidnoj percepciji, iako je pokriven čitav raspon rezultata. Analizirali smo koji su aspekti te funkcije najčešće i najteže pogođeni. U raspravi rezultata naglašena je važnost vidne percepcije za prilagodbu djece s CP u redovnom školskom sustavu. Zaključak je bio da ispitivanje vidne percepcije treba biti zlatni standard u neuropsihologijskoj procjeni djece s CP. |