( Izraženost individualizma i kolektivizma kod bosansko-hercegovačkih studenata )
Izvornik:
Skup: 22. Dani Ramira i Zorana Bujasa
Mjesto i datum: Zagreb, Hrvatska, 16-18.04.2015.
Ključne riječi: individualizam, kolektivizam, studenti
( individualizam, kolektivizam, studenti )
Prema Triandis (1994), očekuje se da je individualizam izraženiji u kompleksnijim kulturama, s višom tolerancijom prema odstupanju od društvenih normi. Teritorijalno i političko ustrojstvo u BiH je složeno i povezano je s etničkim opredjeljenjem njenih stanovnika. Stoga, cilj ovog istraživanja bio je ispitati izraženost horizontalnog i vertikalnog individualizma i kolektivizma kod studenata u BiH, pripadnika različitih etničkih skupina (Bošnjaka, bosanskih Hrvata i Srba). U istraživanju je sudjelovalo ukupno 426 ispitanika (71% žena), s područja Mostara, istočnog Sarajeva i Tuzle (Mdob=21). U svrhu utvrđivanja razine individualizma i kolektivizma, primijenjena je Skala horizontalnog i vertikalnog kolektivizma i individualizma (HVIC, Singelis i sur., 1995). Faktorskom analizom potvrđena je struktura dobivena u ranijim istraživanjima na području Hrvatske (Križanec i Biruški, 2009). Skalu čine vertikalni individualizam, horizontalni individualizam i kolektivizam. Vertikalni individualizam je definiran kao sklonost isticanju vlastite jedinstvenosti, uz naglasak na postojanju hijerarhije unutar grupe, dok je u grupi s izraženim horizonalnim individualizmom naglašen jednak status među članovima grupe. Kolektivizam je opisan kao izražena identifikacija s vlastitom grupom, uz stavljanje potreba grupe ispred vlastitih. Dvosmjernom analizom varijance utvrđene su značajne razlike u izraženosti kolektivizma, te horizontalnog i vertikalnog individualizma. Kod svih ispitanih etničkih skupina, najizraženijim se pokazao horizontalni individualizam, dok je vertikalni individualizam najmanje izražen. Na razini pripadnosti etničkim skupinama, horizontalni individualizam je izraženiji kod Bošnjaka, u odnosu na Srbe. Izraženost horizontalnog individualizma u BiH, kao usmjerenosti na vlastite potrebe, u odnosu na grupne, bez naglaska na hijerarhijskom ustrojstvu grupe potvrđuje postavke Triandisa (1994) o vezi individualizma/kolektivizma s kompleksnošću i čvrstinom kulture.
Vrsta sudjelovanja: Poster
Vrsta recenzije: Međunarodna recenzija
Upisao u CROSBI: Arta Dodaj (adodaj@unizd.hr), 12. Ruj. 2017. u 07:04 sati