Datum: 27.09.
Godina: 2017
Stranica: 84
Mentor: Barčot, Branka
Ključne riječi: frazeologizm, frazeologija, koncept GLUPOST, koncept UM, konceptual'naja metafora, horvatskij jazyk, russkij jazyk, jazykovaja kartina mira
( frazem, frazeologija, koncept GLUPOST, koncept PAMET, konceptualna metafora, hrvatski jezik, ruski jezik, jezična slika svijeta )
U radu se donosi pregled prikaza koncepta ljudske gluposti i pameti u ruskoj i hrvatskoj frazeologiji, ali i općenito u ruskoj i hrvatskoj jezičnoj slici svijeta. Sastoji se od uvoda koji sadrži neke osnovne informacije o frazeologiji i frazemima, a potom se izlažu ciljevi samoga rada. Prati ga teorijski dio u kojem se pobliže upoznajemo s nekim osnovnim idejama kognitivne lingvistike te pojmovima poput koncept, konceptualna metafora, jezična slika svijeta, sinonimski niz, frazeološka ekvivalentnost. U središnjem dijelu rada se predstavlja prikupljeni frazeološki materijal i dalje se obrađuje uz različite analitičke pristupe (jezične, etimološke, kulturološke itd.). Poseban izazov u pisanju ovog rada predstavljala je klasifikacija/podjela samih frazema. Odlučili smo se na kombinaciju prikaza ustaljenih kulturnih kodova (u konkretnom slučaju skupina koje se u dvjema kulturama poistovjećuju s glupima/pametnima) i prikaza ustaljenih metafora/slika koje služe kao motivacija frazema. Na taj način dobiva se pregledna slika sličnosti i razlika u kulturnim stavovima, kao i uvid u osnovne mehanizme metafore koji leže u osnovi frazema koji opisuju intelektualne sposobnosti čovjeka. Brojnost frazema u ideografskom polju «Glupost» (u značenju 'glupa osoba'), daleko nadmašuje onu ideografskog polja «Pamet» (u značenju 'pametna osoba'). Činjenica je da pojave koje se percipiraju kao negativne privlače najviše pažnje u našem svijetu, a jezik i njegova frazeologija nisu izuzetak, već su tomu svjedok i marljivi povijesni zapisničar. Frazeologija tako nije samo zapis o jeziku, već može poslužiti i kao svojevrsni narator koji ispreda priču o vrijednostima društva, njegovim stavovima i stereotipima kroz povijest ali i danas.
Izvorni jezik: rus
Puni text rada: 894597.Maja_Kurtagi_diplomski_rad_finalna_verzija.docx (tekst priložen 5. Svi. 2018. u 06:49 sati)
Upisao u CROSBI: Branka Barčot (bbarcot@ffzg.hr), 28. Ruj. 2017. u 05:18 sati