Autori: Mihaljević, Milan
Naslov: Tragovi južnoga puta
( Traces of the Southern Route )
Izvornik: Makedonski jazik (0025-1089) 67 (2016); 61-77
Ključne riječi: hrvatskoglagoljski tekstovi ; južni put ; makedonsko-bugarski predlošci ; preslavizmi ; protobugarizmi
( Croatian-Glagolitic texts ; southern route ; Macedonian and Bulgarian protographs ; Preslavisms ; Proto-Bulgarian words )
U radu se sažeto prikazuju filološke spoznaje o južnom putu dolaska tekstova s makedonskoga i bugarskoga na hrvatsko područje. Je li neki tekst u hrvatsku glagoljsku književnost dospio južnim putom, najbolje se vidi po njegovim jezičnim osobinama. Stoga se najprije prikazju jezični tragovi južnoga puta na svim razinama. Na grafijskoj razini najočitiji su trag ćirilična slova u glagoljskim rukopisima i pojave koje upućuju na ćirilični predložak tekstova, kao što su pomak u brojevnoj vrijednosti slova u odnosu na grčki predložak i prenošenje glasa [u] dvoslovima ou i o/. Na fonološkoj razini na makedonsko-bugarske predloške ukazuju: odraz praslavenske skupine *dj kao žd, odraz jora i jera kao o i e, primjeri međusobne zamjene nosnih samoglasnika i sporadični primjeri ispuštanja epentetskoga l. Na morfološkoj razini jugoistočni su elementi sufiks -šьdi/-šti, završetak -ui (< -ǫi) u aktivnom participu prezenta i učestala uporaba prefigiranih i nesvršenih glagola. Na sintaktičkoj razini makedonski i bugarski utjecaj pokazuju sporadični primjeri analitizma i neki primjeri udvajanja objekta. Na leksičkoj su razini za južni put osobito važne one riječi koje se tradicionalno smatraju preslavizmima, a južnim su putom najvjerojatnije došli i neki protobugarizmi. Na kraju se navode tekstovi za koje je utvrđeno da su na hrvatsko područje došli s jugoistoka.
Google Scholar: Tragovi južnoga puta
Upisao u CROSBI: Milan Mihaljević (milan.mihaljevic@stin.hr), 9. Sij. 2018. u 12:21 sati