Cilj ovog istraživanja bio je kod postmenarhalnih djevojaka (1) ispitati od koga dobiju informacije o menstruaciji, kome se prvo povjere kad dobiju menarhu te percepciju reakcije te značajne druge osobe, (2) ispitati znanje i pripremljenost djevojaka za menstruaciju (3) te ispitati koliko znanje, pripremljenost i reakcija značajne druge osobe pridonose objašnjenju emocionalnih reakcija djevojaka na menarhu. Postmenarhalne djevojke (N=246) iz osnovnih i srednjih škola, prosječne dobi 15.1 godina ispunile su: Upitnik očekivanih/doživljenih emocionalnih reakcija na menarhu (Emo-M ; Nakić Radoš, Mužinić Bikić i Roso Perić, 2017), Upitnik znanja o menstruaciji (Rodriguez White, 2013), Skala pripremljenosti za menarhu (Rodriguez White, 2013), listu za označavanje reakcija osobe kojoj se djevojka povjerila u vezi menarhe, te niz pitanja konstruiranih za potrebe ovog istraživanja. Deskriptivne analize su pokazale da djevojke prije menarhe informacije o menstruaciji dobiju većinom od majke (97.2%), a od drugih značajnih osoba redom navode prijateljice, nastavnika/nastavnicu, rodice i druge. Većina djevojaka se povjeri da je dobila menarhu već isti dan (92.7%) i to najčešće majci (83.7%). Faktorska analiza rezultata liste za označavanje reakcija osobe kojoj se djevojke prvo povjere pokazala je da se reakcija sastoji od dva aspekta: informacijske podrške i emocionalne reakcije. Djevojke su izvijestile o većoj dobivenoj informacijskoj podršci nego pozitivnoj emocionalnoj reakciji. Većina djevojaka procjenjuje da su bile pripremljene za menarhu te da znaju osnovne činjenice o menstruaciji. Zanimljivo je da su regresijske analize pokazale da ni znanje ni informacijska podrška značajne druge osobe nisu značajni prediktori ni ugodnih ni neugodnih emocija djevojke na menarhu. Međutim, bolja pripremljenost i pozitivnija emocionalna reakcija druge osobe značajni su prediktori ugodnih emocija na menarhu kod djevojaka, dok je slabija pripremljenost značajan prediktor neugodnih emocija na menarhu. Zaključno, za većinu djevojaka majke su i izvor informacija o menstruaciji i osoba kojoj se prvo povjere kad dobiju menstruaciju. S obzirom da se dio djevojaka osjeća nespremno za menarhu, psihoedukaciju treba usmjeriti ne samo na djevojke, već i na majke kako bi znale pravovremeno pripremiti svoje kćerke i primjereno reagirati na ovu veliku promjenu u životu mladih djevojaka. |