Pregled bibliografske jedinice broj: 951415

Autori: Uzelac, Ena; Jelić, Margareta; Čorkalo Biruški, Dinka; Pavin Ivanec, Tea; Tomašić, Jasmina; Pehar, Lana; Rebernjak, Blaž
Naslov: Socijalni identiteti manjine i većine u višeetničkim zajednicama
( Social identities of majority and minority groups in multiethnic environments )
Izvornik: XXI. Dani psihologije u Zadru / Nikolić, Matilda ; Tokić, Andrea ; Ćubela Adorić, Vera ; Dodaj, Arta ; Gregov, Ljiljana ; Ivanov, Lozena ; Macuka, Ivana ; Nekić, Marina ; Tucak Junaković, Ivana ; Valerjev, Pavle ; Vidaković, Marina (ur.). - Zadar : Sveučilište u Zadru, Odsjek za psihologiju , 2018. 100-100 (ISBN: 978-953-331-196-8).
Skup: XXI. Dani psihologije u Zadru
Mjesto i datum: Zadar, Hrvatska, 24.-26.05.2018.
Ključne riječi: višeetničke zajednice, većina – manjina, socijalni identiteti, percipirana prijetnja
( multiethnic environments, majority - minority, social identities, perceived threat )
Rad se temelji na istraživanju provedenome u četiri višeetničke zajednice u Hrvatskoj. Kontekst ispitivanja su manjinske i većinske škole, u kojima manjina prakticira pravo školovanja na vlastitom jeziku i pismu (češki, mađarski, srpski i talijanski). Odnosi većine i manjina u Hrvatskoj razvijali su se pod utjecajem različitih okolnosti, a budući da se identiteti društveno oblikuju, te nastaju na temelju interakcije pojedinca i njegove okoline, očekujemo da će ovi različiti društveni konteksti oblikovati socijalne identitete većine i manjina na različite načine. Važan element konteksta odnosa većine i manjine je i doživljaj prijetnje vlastitoj grupi i posljedično, grupnom identitetu. Stoga je cilj ovog rada usporediti važnost pojedinih socijalnih identiteta većine i manjine u četiri višeetničke zajednice (Hrvati, Srbi u Slavoniji, primarno u gradu Vukovaru, Mađari u slavonsko-baranjskom području, Talijani u Istri te Česi u bjelovarsko-bilogorskom području, primarno u području grada Daruvara) te utvrditi povezanost percipirane simboličke prijetnje vlastitoj grupi i važnosti pojedinog identiteta. Socijalni identiteti mjereni su ispitivanjem važnost pripadnosti različitim zajednicama: obitelji, prijateljima, narodu, mjestu u kojem sudionici žive, zavičaju, Hrvatskoj i Europi. U istraživanju su sudjelovali učenici osnovnih i srednjih škola, pripadnika manjina i većine, u dobi od 11 do 18 godina (N=1204). Rezultati pokazuju kako su pripadnost obitelji i grupi prijatelja najvažniji identiteti i većinskim i manjinskim učenicima, ali važnost ostalih identiteta varira ovisno o kontekstu većinsko-manjinskih odnosa u kojem pojedinici žive. No, ni većina nije identitetno homogena, budući da postoje značajne razlike u važnosti pojedinih identiteta u različitim kontekstima. Postoji negativna povezanost percipirane prijetnje vlastitoj grupi i važnosti pripadanja mjestu u kojem sudionici žive i Hrvatskoj kod Srba, Mađara i Talijana, dok je kod Hrvata u Vukovaru percipirana prijetnja povezana s većim osjećajem pripadnosti narodu, zavičaju i Hrvatskoj. U izlaganju će se raspraviti razlike među većinsko-manjinskim kontekstima i njihove identitetne implikacije.
Projekt / tema: IP-2014-09-4499
Upisao u CROSBI: Ena Uzelac (ena.uzelac@gmail.com:euzelac@ffzg.hr), 27. Kol. 2018. u 11:53 sati