Datum: 26.09.
Godina: 2018
Stranica: 30
Mentor: dr.sc. Ban, Brankica ; Sabljar, Mirna
Ključne riječi: Franjo Krežma, violina, koncerti, skladbe Franje Krežme, udžbenici
( Franjo Krežma, violin, concerts, Franjo Krežma's compositions, textbooks )
Rad prikazuje profil i djelo hrvatskog virtuoza na violini i skladatelja Franje Krežme. Glazbeno obrazovanje započeo je kao četverogodišnjak u Zagrebu kod privatnih učitelja, a nastavio 1871. godine kao devetogodišnjak koji je položio prijemni ispit i upisao konzervatorij u Beču. Završio ga je 1875., a zajedno s njim obrazovanje na toj ustanovi stekla je i njegova sestra Anka. Od tog vremena sa sestrom intenzivno nastupa diljem Europe održavajući brojne koncerte, a već od ranije prisutan je i na koncertnim pozornicama Hrvatske. Sa sedamnaest godina, na poziv dirigenta Benjamina Bilsea, postaje koncert-majstorom Berlinskog orkestra, tadašnjeg najpoznatijeg orkestra u Berlinu koji je preteča današnje Berlinske filharmonije. U devetnaestoj godini života perspektivnu karijeru violinista i skladatelja prekida iznenadna glazbenikova smrt. Iza Krežmine smrti ostala je njegova glazbena ostavština, skladana djela koja uključuju vokalna i vokalno- instrumentalna djela, djela za solo violinu, violinu uz pratnju glasovira ili orkestra, klavirski kvintet, djela za komorni sastav i razne orkestre. Njegov skladateljski opus pripada hrvatskoj glazbenoj kulturnoj baštini. Iz tog razloga rad propituje i prisutnost skladbi i općenito prisutnost podataka o Franji Krežmi u nekim udžbenicima za glazbenu kulturu s ciljem utvrđivanja jesu li njegove skladbe predložene za slušanje ili se pojavljuju kao glazbeni primjeri za bilo koje nastavno područje. Na temelju analize Nastavnog plana i programa i udžbenika glazbene kulture za osnovnu školu od 5. do 8. razreda utvrđeno je kako njegove skladbe nisu prisutne kao predložene za slušanje, a podaci o tom hrvatskom glazbeniku iz 19. st. koji je imao zavidnu međunarodnu koncertantnu karijeru nisu u dovoljnoj mjeri prikazani u postojećim udžbenicima i nastavnom programu. Stoga je kao zaključak rada sugestija, sukladno otvorenom modelu nastave glazbe, da se u nastavne sadržaje predmeta Glazbene kulture uključe i skladbe Franje Krežme. Njihovim uvrštavanjem, bilo kao primjera za glazbu romantizma, hrvatsku glazbu 19. stoljeća ili kao zvučni primjeri za učenje o violini, doprinijet će se, osim estetskom razvoju učenika i njihovom kulturnom razvoju. Uvrštavanje autorskih umjetničkih djela Franje Krežme na popis skladbi za slušanje ujedno je i prilog nastave glazbe očuvanju kulturne baštine Hrvata.
Pedagogija,Interdisciplinarne društvene znanosti,Glazbena umjetnost
Upisao u CROSBI: Mirna Sabljar (mirna.sabljar@uaos.hr), 9. Sij. 2019. u 20:53 sati