Socijalna i emocionalna usamljenosti tijekom adolescencije (CROSBI ID 486848)
Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa
Podaci o odgovornosti
Nekić, Marina ; Ćubela, Vera
hrvatski
Socijalna i emocionalna usamljenosti tijekom adolescencije
U sklopu šireg istraživanja sa skupinom od 483 učenika svih razreda nekoliko zadarskih srednjih škola primijenjena je Skala socijalne i emocionalne usamljenosti (SELSA), koju su konstruirali DiTommaso i Spinner (1993). Za razliku od nekih drugih, često primjenjivanih mjera usamljenosti (npr. skala UCLA), koje polaze od koncepcije usamljenosti kao globalnog, unitarnog fenomena koji varira s obzirom na učestalost i intenzitet, SELSA odražava drukčiji, multidimenzionalni pristup koncipiranju usamljenosti u kome se obično razlikuju dva tipa usamljenosti: socijalna i emocionalna. Konkretno, riječ je o Weissovoj (1973) distinkciji osjećaja usamljenosti zbog procjene pojedinca da mu postojeći odnosi s drugima ne omogućuju zadovoljavajuću socijalnu integraciju (socijalna usamljenost) ili da mu ne pružaju osjećaj prisne vezanosti s drugima (emocionalna usamljenost). SELSA se sastoji od 37 tvrdnji koje se procjenjuju na Likertovoj skali sa 7 stupnjeva. Pritom se 14 čestica odnosi na percepciju (ne)postojanja mreže socijalnih odnosa u kojoj je pojedinac dio grupe prijatelja koji dijele zajedničke interese i aktivnosti (subskala socijalne usamljenosti). Ostale čestice odnose se na emocionalnu usamljenost, odnosno na percepciju (ne)postojanja prisne vezanosti s drugim osobama i to unutar obitelji (subskala usamljenosti u obitelji, 11 čestica) i u sferi ljubavnih veza (subskala usamljenosti u ljubavi ; 12 čestica). Ukratko, analize latentne strukture i pouzdanosti tipa unutarnje konzistencije općenito potvrđuju prethodne nalaze o homogenosti pojedinih subskala. Korelacije između subskala su značajne ali zapravo slabe do umjereno visoke. S obzirom na tumačenje na osnovi kojeg je SELSA konstruirana iznenađuje da najveća korelacija nije dobivena između dviju subskala emocionalne usamljenosti nego između subskala socijalne usamljenosti i usamljenosti u obitelji, koje su, k tome, u niskim korelacijama sa subskalom usamljenosti u ljubavi. Premda je ovakav obrazac povezanosti (koji upućuje na to da su usamljenost u obitelji i u ljubavi zapravo distinktne forme usamljenosti) dobiven i u nekim prethodnim primjenama skale SELSA, zanimljivo je da u ovoj dobnoj skupini eksploratorna analiza latentne strukture svih čestica na toj skali rezultira solucijom sa četiri (umjesto očekivana tri) faktora. Uzrok tome je što u ovoj skupini ispitanika čestice sa subskale usamljenosti u ljubavi definiraju dva faktora. To bi se, kao i neki drugi nalazi u vezi s ovom subskalom (npr. veći prosječni rezultat na ovoj nego na preostale dvije subskale, tendencija slabljenja ove forme usamljenosti s dobi) moglo pripisati karakteristikama uzorka, odnosno razvojnog perioda u kome se naši ispitanici nalaze.
socijalna usamljenost; emocionalna usamljenost; adolescencija
nije evidentirano
engleski
Social and emotional loneliness during adolescence
nije evidentirano
Social loneliness; emotional loneliness; adolescence
nije evidentirano
Podaci o prilogu
45-46-x.
2002.
objavljeno
Podaci o matičnoj publikaciji
XIII. Dani psihologije &#8211 ; Sažetci
Sorić, Izabela
Zadar: Odjel za psihologiju Sveučilišta u Zadru
Podaci o skupu
Međunarodni znanstvno stručni skup XIII. Dani psihologije
predavanje
23.05.2002-25.05.2002
Zadar, Hrvatska