Godina: 2019
Serija: Matične knjige Istre 1
Stranica: 303
ISBN: 978-953-7640-38-5
Ključne riječi: matična knjiga krštenih, Umag, Istra
( baptism parish registers, Umag, Istria )
Matična knjiga krštenih župe Umag (1483. – 1643.) sadrži najstarije podatke o krštenjima u Hrvatskoj. Najstariji upisi nisu originali, već prijepisi, nastali pretpostavljamo u kratkom razdoblju nakon 1608. godine kada je biskup Orsino de Bertis prilikom vizitacije naredio da se u za to namijenjenu knjigu prepišu sva do tada obavljena krštenja. Kršteni su upisani na latinskom i talijanskom jeziku, a prepisivani su zasigurno s različitih ceduljica, budući da kronološki red sve do 17. stoljeća nije poštivan. Ukupno je u knjizi zabilježeno 1366 krštenja. Pored krštenih, knjiga sadrži i popis krizmanih za 1614. 1624. i 1629. godinu. Riječ je o izuzetnom povijesnom izvoru koji omogućuje raznovrsna istraživanja kasnog srednjeg i ranog novog vijeka u Istri. Gledano s aspekta povijesne demografije i povijesti obitelji, upisi u umaškoj knjizi krštenih omogućuju rekonstrukciju obiteljskih struktura i kumskih veza, kao i rekonstrukciju veličine obitelji, učestalosti i ritma rađanja. Upisi krštenih odličan su izvor i onomastičkog materijala. Također, knjiga vremenski obuhvaća dugo razdoblje u kojem se zbio i Tridentski sabor, pa preko upisa krštenih možemo pratiti različite prakse oko odabira kumova prije i poslije tridentskih odluka. Kako vremenski pokriva razdoblje u istarskoj povijesti poznato kao razdoblje kolonizacije opustjelih područja novim stanovništvom, umaška matična knjiga krštenih potvrđuje i jasno određuje vrijeme kada su habitanti novi došli, gdje su se smjestili i kako su se uključili u zajednicu. U uvodnoj studiji su uz osobitosti rukopisa, transkripcije i uporabe kritičkih znakova, kratke povijesti Umaga i okolnog područja te osvrta na broj stanovnika, upravo na temelju upisa u knjigu obrađeni razni aspekti umaške svakodnevice u kasnome srednjem i ranome novom vijeku poput ritma rađanja, odnosno sezonskog rasporeda krštenih i začetih, običaja odabira kumova, babica, pojave krštenja u nuždi, osvrta na djecu rođenu izvan braka, migracija, društvene i gospodarske povijesti i sl. Uvodnu studiju prati i onomastička studija bogatog materijala kojeg ovaj izuzetan izvor nudi. U njoj su obrađene antroponimijske formule krštenika, te njihovih očeva, majki, kumova i upisivača krštenja, analizirana su osobna imena krštenika (jednostruka, dvostruka, trostruka), najčešća imena krštenika, udio svetačkih imena, kriteriji odabira imena (prema blagdanima, spomendanima svetaca, predcima – roditeljima, djedovima, ali i kumovima ; ponavljanje imena djece u istoj obitelji, nadijevanje imena lizancima, nezakonitoj djeci), pridjevci i prezimena, toponimi itd. Knjiga se čuva u arhivu Župe sv. Pelegrina mučenika u Umagu.
Kategorija: Ostalo
Povijest,Interdisciplinarne humanističke znanosti
Upisao u CROSBI: Danijela Doblanović Šuran (danijela.doblanovic.suran@unipu.hr), 4. Svi. 2019. u 13:37 sati