Autori: Nikčević, Sanja
Naslov: Zaljubljena publika i bijesni kritičari- Afirmativna američka drama
( Audience in love and furious critics - affiramtive American drama )
Izvornik: Dubrovnik (0353-8559) XII (2002), 1-2; 7-68
Ključne riječi: američka drama; afirmativna drama; publika; kritika; Broadway; Thornton Wilder
( American drama; affirmative drama; audience; criticism; Broadway; Thorton Wilder )
Članak se bavi tzv. afirmativnom američkom dramom, terminom iz klasifikacije američke drame koju je pristupnica uvela u svojim prethodnim knjigama o američkoj drami, koja "afirmira temeljne vrijednosti američkog sna", uglavnom drame sa sretnim krajem, melodrame i komedije. U članku se analizira dijametralno različita recepcija kritike i publike afirmativne drame u Americi. Kritika je u potpunosti negira i proglašava jeftinom i lakom zabavom, preferirajući tzv. subverzivnu dramu, također termin same pristupnice, dramu koja pokazuje gubitnike i nemogućnost funkcioniranja američkog sna, a publika je preferira do te mjere da na popisu dugovječnih predstava uglavnom dominiraju afirmativne unatoč negativnom kritičkom odjeku koji je inače vrlo važan za opstanak drame u američkom kazalištu. Pristupnica pokazuje da kritika smatra afirmativnu dramu manje vrijednom slijedeći s jedne strane teoriju drame od Aristotela (kada je tragedija dobila mjesto u "visokoj" a komedija u "niskoj" umjetnosti), a s druge strane osnovne teze realizma tvrdeći da drama mora imati socijalnu funkciju i pokazati loše strane društva ne bi li ga promijenila. Pri tome je napad na afirmativnu dramu bespoštedan pa kritičari otvoreno napadaju pisce koji takve drame uporno pišu, svako dodjeljivanje neke ugledne nagrade (pri čemu je omjer u nagradama je pola afirmativnoj a pola subverzivnoj drami) i publiku samu kao "glupu, neobrazovanu ili senilnu". Međutim pristupnica u članku dokazuje da su razlozi popularnosti te drame u tome što ona afirmirajući američki san potvrđuje vjeru same publike u mogućnost funkcioniranja tog sna. Tako afirmativna drama dobiva ritualno značenje osnaživanja zajednice u čemu je osnovni razlog njezina uspjeha. Slijede analize dviju drama – rodonačelnika afirmativne drame Naš grad Thortona Wildera i Čelične magnolije R. Harlinga iz osamdesetih – kao paradigmatskih primjera afirmativnog pristupa jednoj od najtežih tema ljudskog života – prihvaćanje tuđe ili vlastite smrti.
Kategorija: Stručni
Google Scholar: Zaljubljena publika i bijesni kritičari- Afirmativna američka drama