Izdavač: Galerija Klovićevi dvori
Godina: 2010
Raspon stranica:: 308-318
ISBN: 978-953-271-045-8
Ključne riječi: franjevački skladatelji, pjevači, zborovođe, orguljaši, Franjevačka provincija sv. Jeronima, Dubrovnik, Košljun, Hvar, glazbene zbirke, kodeksi, glazbeno-kulturna baština
( Franciscan composers, singers, choir conductors, organists, Franciscan Province of St. Jerome, Dubrovnik, Košljun, Hvar, musical collections, codices, musico-cultural heritage )
Od 22 samostana i rezidencije u Franjevačkoj provinciji sv. Jeronima za Dalmaciju i Istru glazbene zbirke pronađene su na 12 lokaliteta. Glazba se u Provinciji njegovala od osnutka pojedinih samostanskih zajednica (13.-15. st.) u skladu s odredbama Reda. Isprva se nabavljaju rukopisni kodeksi, a od 16. st. nadalje uz rukopisne i tiskani kodeksi. Već od 15. stoljeća nabavljaju se u pojedinim samostanima i crkvama orgulje, a na pojedinim lokalitetima redovnici muziciraju kao pjevači, zborovođe i/ili orguljaši, dok se manjina povremeno bavi i skladanjem ; na taj se način franjevci dodatno uklapaju i u živo tkivo glazbene produkcije odgovarajućih kulturnih sredina u kojima djeluju, a njihove skladbe očituju specifičan jednostavniji stilsko-tehnički izričaj. Franjevački samostanski glazbeni arhivi redovito su bili otvoreni za prikupljanje i pohranu svjetovnih glazbenih izvora u sredinama u kojima su djelovali (npr. u Dubrovniku, Košljunu/Krku i Hvaru) ; na taj su način stvorili i sačuvali pojedine glazbene fondove koji svojom dokumentarističkom i širom kulturološkom vrijednošću uvelike nadmašuju okvire Reda i Crkve u cjelini ; takve franjevačke zbirke tvarni su dokazi profila, karaktera i kvalitete ukupnosti glazbene kulture pojedinih sredina (osobito onih u Dubrovniku i Košljunu/Krku). Franjevački glazbeni arhivi i zbirke u Dubrovniku i Košljunu/Krku čuvaju osamdesetak glazbenih artefakata (prije svega, note tiskane prije 1820.) koji su u svjetskim razmjerima sačuvani unikatno, pa predstavljaju sretno i dragocjeno mjesto pohrane ne samo lokalne, regionalne i nacionalne glazbene baštine, već i vrhunskog europskog glazbeno- kulturnog nasljeđa.
Projekt / tema: 213-0000000-1033
Kategorija: Ostalo
Upisao u CROSBI: fides@hazu.hr (fides@hazu.hr), 30. Stu. 2011. u 10:29 sati