crta
Hrvatska znanstvena Sekcija img
bibliografija
3 gif
 Naslovna
 O projektu
 FAQ
 Kontakt
4 gif
Pregledavanje radova
Jednostavno pretraživanje
Napredno pretraživanje
Skupni podaci
Upis novih radova
Upute
Ispravci prijavljenih radova
Ostale bibliografije
Slični projekti
 Bibliografske baze podataka

Pregled bibliografske jedinice broj: 563018

Časopis

Autori: Tuksar, Stanislav
Naslov: Rukopis R81 iz 14. stoljeća s glazbenom tematikom u franjevačkom samostanu u Zadru
( The 14th Century Manuscript R81 with Music Topics from the Franciscan Monastery in Zadar )
Izvornik: Arti musices : hrvatski muzikoloski zbornik (0587-5455) 42 (2011), 2; 261-269
Vrsta rada: članak
Ključne riječi: rukopis R81; Franjevački samostan u Zadru; 14. stoljeće; elementarna teorija glazbe; kvadrivij; teološki studij
( MS R81; Franciscan monastery in Zadar; 14th century; elementary theory of music; quadrivium; theological studies )
Sažetak:
U članku se donosi prvi preliminarni opis drugog dijela rukopisa R81 (ovdje nazvanog De artibus liberalibus), nastalog početkom druge polovice 14. stoljeća i sačuvanog u rukopisnom fondu knjižnice Franjevačkog samostana u Zadru. Rukopis je otkriven krajem 1970-ih ili početkom 1980-ih (Vinko Velnić), a u svoje su ga preglede naknadno informativno uvrstili Žarko Dadić (Povijest egzaktnih znanosti u Hrvata, knj. 2, 1982.) i Ennio Stipčević (Hrvatska glazba, 1997.). Do sada u hrvatskoj muzikologiji o tom rukopisu nije objavljena nijedna studija. Riječ je o kratkom tekstu (na dvije nepune stranice), pisanom na latinskom jeziku i gotičkim pismom, koji se nalazi u nepaginiranom dodatku (drugi rukopis) uvezanim u jedan svezak s prvim rukopisom. Sadržajno donosi vrlo sumaran pregled temeljnih glazbenoteorijskih postavki iz repertoara kvadrivija (numerološka problematika intervala i njihovih brojčanih razmjera), kako se naučavao u crkvenim školama i sveučilištima razvijenoga srednjega vijeka. Pretpostavlja se da mu je autor Zadranin fra Nikola, školovan na Sveučilištu u Oxfordu, i da uz ostale tekstove s područja trivija i kvadrivija, te opću teološku problematiku koju donosi prvi najveći dio rukopisa, predstavlja kompendij specifičnih znanja po odgovarajućim strukama što su se proučavale na franjevačkom teološkom studiju organiziranom tijekom 14. stoljeća u Zadru. U vezi s kontekstom nastanka rukopisa upućuje se u budućim istraživanjima, s jedne strane, na komparativnu usporedbu s rukopisnim glazbenoteorijskim izvorima iz Oxforda, datiranima u 13. i 14. stoljeće (Robert Grosseteste, Robert Kilwardby, Roger Bacon, traktat Quatuor principalia musice, danas atribuiran Johnu Tewkesburyju), a s druge strane – u širem kroatološkom kontekstu – na razliku u dataciji obaju rukopisa (1355., 1360. ili kasnije za rukopis De artibus liberalibus) kao faktor po kojem bi se nastanak rukopisa mogao eventualno otčitati kao neposredni vremenski i sadržajni refleks širih društvenih zbivanja nakon Zadarskog mira 1358. u kojoj su znanost i kultura u Zadru, Dalmaciji i Hrvatsko-ugarskom kraljevstvu doživjeli polet i znatan procvat. Navodi se i mogućnost da je rukopis možda dokument što ga je proizveo dominikanski kulturni krug u Zadru uoči osnivanja 1396. tzv. svečanog studija Dalmatinske provincije kao prvog hrvatskog sveučilišta.
Projekt / tema: 213-0000000-1033
Izvorni jezik: HRV
Current Contents: NE
Citation Index: DA
Ostale indexne publikacije: Arts and Humanities Search;RILM;Ebsco Publishing
Kategorija: Stručni
Znanstvena područja:
Znanost o umjetnosti
Tiskani medij: da
Časopis izlazi u samo elektroničkom izdanju: NE
Google Scholar: Rukopis R81 iz 14. stoljeća s glazbenom tematikom u franjevačkom samostanu u Zadru
Upisao u CROSBI: fides@hazu.hr (fides@hazu.hr), 30. Stu. 2011. u 11:02 sati



Verzija za printanje   za tiskati


upomoc
foot_4