Autori: Lah, Josip
Naslov: Vizualna antropologija između znanosti i umjetnosti
( Visual Anthropology Between Science and Art )
Izvornik: Hrvatski Filmski Ljetopis (1330-7665) 71 (2012); 39-49
Ključne riječi: antropologija; vizualna antropologija; etnografski film; dokumentarni film; znanost; umjetnost
( anthropology; visual anthropology; ethnographic film; documentary film; science; art )
U radu se raspravlja o vizualnoj antropologiji, odnosno etnografskom filmu, s obzirom na njegov položaj unutar antropološke znanosti te, s druge strane, na njegove specifičnosti kao podvrste dokumentarnoga filma. Daje se povijesni pregled vizualne antropologije od njenih početaka, naglašavajući njen odnos s dominantno tekstualnom antropološkom praksom. Kamen spoticanja u odnosu antropologije, kao znanosti, i filma, kao umjetnosti, jest samo shvaćanje stvarnosti. Znanstveni pristup podrazumijeva istraživanje pretpostavljene postojeće stvarnosti, a film se shvaća kao medij koji ima mogućnost zapisivanja i pohranjivanja podataka o vidljivim kulturnim elemenatima. Umjetnost se, s druge strane, prema stvarnosti odnosi kreativno, estetski je obrađujući, a film je rezultat takve kreacije. U posljednje je vrijeme sve prihvaćeniji stav da je svaki oblik komunikacije, pa tako i etnografski film, reprezentacija. Stoga se antropološka vrijednost uočava u svim simboličkim sustavima, koji su nužno kulturno uvjetovani. I etnografski film na taj se način može shvatiti kao vizualni kulturni proizvod, a ne samo zapis o vidljivim manifestacijama kulture koja se u njemu prikazuje. Ova je činjenica rezultirala u novom shvaćanju etnografskoga filma, koji se odmaknuo od tradicionalnoga ekspozicijskog modusa i iluzija o objektivnosti prema umjetničkim, estetski svjesnim oblicima prikazivanja kulture.
Projekt / tema: 196-1962766-2743
Rad je citiran u
bazama podataka: