Godina: 2012
Serija: Pretisci
Stranica: 378
ISBN: 978-953-6637-67-6
Ključne riječi: povijest jezika; tvorba riječi; Blaž Tadijanović; jezična analiza; gramatika; rječnik
( history of language; word formation; Blaž Tadijanović; linguistic analysis; grammar; dictionary )
Djelo Blaža Tadijanovića Svašta po malo iliti kratko složenje imena i riči u ilirski i njemački jezik (Magdeburg 1761. ; 2. izdanje: Tropava 1766.), komponirano kao spoj gramatike i rječnika, prvi je jezični priručnik u oslobođenoj Slavoniji. To je i prva slavonsko-njemačka gramatika i vježbenica. U tom se djelu nalaze leksikografske potvrde za Slavoniju kakve prije toga nismo imali. Sadržava ova poglavlja: 1. pretisak izvornika iz 1761. godine ; 2. transkripciju tekstova pisanih hrvatskim jezikom te prijepis dijelova pisanih njemačkim i francuskim jezikom ; 3. jezičnu raščlambu na slovopisnoj, pravopisnoj, fonološkoj, morfološkoj, sintaktičkoj i leksičkoj razini te posebice na tvorbenoj ; 4. popis tvorenica ; 5. popratni tekstovi: ljetopis Blaža Tadijanovića, popis dosadašnjih izdanja djela Svašta po malo iliti kratko složenje imena i riči u ilirski i njemački jezik te popis literature o autoru i djelu. Jezična raščlamba temelji se na uobičajenu analitičarskom postupku koji, pored slovopisnih i pravopisnih crta, uključuje sve jezične razine, ali s posebnim naglaskom na iscrpnoj analizi tvorenica i tvorbenih načina. Stoga je i upotpunjena popisom tvorenica na kraju knjige. Ovim su radom također otvorena i neka teorijska pitanja iz područja tvorbe riječi, upozoreno je na probleme i nedosljednosti u našim priručnicima, na tvorbeno neopisane vrste riječi i na različita tumačenja tvorbenih modela koja se mogu naći u jezikoslovnim priručnicima.
Projekt / tema: 212-2120920-0894, 212-2120898-0925, 212-2120920-0928
Kategorija: Znanstvena
Upisao u CROSBI: Ermina Ramadanović (eramadan@ihjj.hr), 20. Vel. 2013. u 20:00 sati