Autori: Dolenec, Danijela
Naslov: QCA metoda u političkoj znanosti: ključne karakteristike, doprinosi i ograničenja
( QCA method in political science: key characteristics, achievements and limitations )
Izvornik: Politička misao : Croatian political science review (0032-3241) 50 (2013), 1; 104-126
Ključne riječi: QCA; kvalitativna komparativna analiza; metodologija društvenih znanosti; komparativna politika
( QCA; Qualitative Comparative Analysis; social science methodology; comparative politics )
QCA metoda označava pristup komparativnim istraživanjima i skup tehnika usmjerenih na premošćivanje razlika između kvalitativnih i kvantitativnih metoda. Iako je primjena ove metode u novije vrijeme doživjela značajan zamah u političkoj znanosti i posebno u komparativnoj politici, ona je u hrvatskoj akademskoj zajednici gotovo potpuno nepoznata. Autorica analizira ulogu QCA metode u komparativnoj politici, izdvaja njene ključne karakteristike, prikazuje neke aspekte njene primjene, te na kraju ukazuje na određena ograničenja i kritike. Budući da predstavlja formalizaciju klasične komparativne metode, QCA metoda omogućava istraživaču da uključi više slučajeva u analizu, poveća varijancu i kod eksplanatornih faktora i kod promatranog ishoda, te tako značajno unaprijedi mogućnost zaključivanja i poopćavanja. S obzirom da zahtijeva transparentnost u svim fazama operacionalizacije i kodiranja faktora, QCA metoda omogućava repliciranje analize, što je pribiližava općim standardima znanstvene metode. Ključne karakteristike metode su višestruko uvjetovana uzročnost, ekvifinalnost i asimetričnost. Također, kratko su kratko predstavljena načela Booleove algebre na kojoj se temelji izračun nalaza, a objašnjena je i logika nužnih i dovoljnih uvjeta. Posebna je pozornost posvećena rasvjetljavanju problema ograničene raznolikosti te razlaganju specifičnosti metode neizrazitih skupova (fuzzy set QCA). Na konkretnom primjeru prikazan je proces kalibracije i način na koji se izvodi analiza podudarnosti skupova. Autorica na kraju formulira neke kritike i organičenja u primjeni QCA metode. Iako je QCA metoda razvijena s idejom prevladavanja razlika između kvalitativnih i kvantitativnih metoda, u primjeni može imati iste slabosti kao i standardne statističke tehnike. Njena uspješna primjena ovisi o dobrom poznavanju konteksta zemalja koje se istražuje.
Projekt / tema: 015-0152481-2478
Rad je indeksiran u
bazama podataka: