( Contribution to the Research Methodology of Craftsmen Daily Life in the Middle Ages: Example of Split Database )
Izvornik:
Skup: Prva znanstvena medievistička radionica u Rijeci
Mjesto i datum: Rijeka, Hrvatska, 11.10.2013.
Ključne riječi: obrtnici; Split; kasni srednji vijek; metodologija istraživanja
( Craftsman; Split; Late Middle Ages; Research Methodology )
Ovaj će prilog predstaviti neke metode istraživanja svakodnevnog života u komunalnim društvima istočnog Jadrana usmjeravajući se prije svega na obrtničku populaciju kasnosrednjovjekovnog Splita. Specifična je to skupina gradskog društva čiji pripadnici većim dijelom spadaju u red siromašnih pučana, iako manji dio obrtnika popunjava i stalež bogatog komunalnog građanstva. Zbog toga je obrtnički sloj srednjovjekovnih urbanih zajednica reprezentativna socijalna skupina kojom se može ocrtati svakodnevni život oba spomenuta društvena staleža. Dakle, glavni je cilj ovog rada predstaviti koncept istraživanja obrtničke svakodnevice na temelju serija podataka sačuvanih u notarskim spisima srednjovjekovne splitske kancelarije. Prije svega, predstavit će se ukratko sačuvana privatno-pravna građa splitske komune s polovice 15. st. i razložiti njezina paleografsko- diplomatička analiza, dok će glavni dio izlaganja biti usmjeren na samu metodologiju istraživanja notarskih dokumenata. U tu svrhu predstavit će se vrste i obrazložiti važnost pojedinih bilježničkih ugovora, prikazati metode njihove klasifikacije te način sistematizacije najvažnijih notarskih podataka, a glavni će dio rada prezentirati digitalnu bazu podataka sa svim varijablama relevantnim za proučavanje obrtničke svakodnevice kasnosrednjovjekovnog Splita. Naposlijetku, ovaj će prilog predstaviti i kvantitativnu metodu analize prikupljenih podataka, a potom će iznijeti i neke mogućnosti njihove interpretacije. Pojedinačni dokumenti, naime, ne mogu u potpunosti objasniti složene pojave i procese komunalne svakodevice, ali se proučavanjem većeg broja notarskih spisa, njihovim međusobnim uspoređivanjem i uočavanjem stalnih ponavljanja u njima, mogu donijeti pouzdani zaključci o srednjovjekovnoj stvarnosti. Stoga ovaj rad želi naglasiti važnost privatno-pravne građe u medievističkim istraživanjima, posebice u proučavanjima komunalnih društava istočnog Jadrana.
Vrsta recenzije: Nema recenziju
Povijest
Upisao u CROSBI: Tonija Andrić (tonija@ffst.hr), 15. Lis. 2013. u 13:14 sati