Datum: 24.06.
Godina: 2006
Stranica: 80
Mentor: Kozak, Dražan
Ključne riječi: cjelovitost konstrukcije; mehanika loma; primjeri
( structural integrity; fracture mechanics; examples )
Tema rada je procjena integriteta cjelovitosti konstrukcije. Pukotine spadaju u grupu najopasnijih oštećenja, jer mogu dovesti do loma. Pošto se postojanje pukotine u elementu ili dijelu konstrukcije ne može unaprijed pretpostaviti, projektnim zadatkom se nastoji utvrditi potreban nivo otpornosti prema pukotinama. Uz pomoć mehanike loma definiraju se parametri pukotine i upotrijebi se odgovarajući standard za njihovo određivanje SINTAP procedurom, a na osnovi poznatih parametara, vrši se procjena opasnosti greške po sigurnost i pouzdanost elementa ili cijele konstrukcije. U prvom primjeru je korištena SINTAP procedura za određivanje vrijednosti maksimalne sile s kojom se može opteretiti ploča sa središnjom pukotinom definirane geometrije. Na osnovi izabranog postupka FAD za ocjenu prihvatljivosti pukotine, može se utvrditi do koje vrijednosti sile se ploča nalazi u sigurnom području. U drugom primjeru je trebalo procijeniti potrebnu žilavost materijala vratila turbine hidroelektrane i uz poznavanje zakonitosti mehanike loma osigurati pouzdano korištenje. Uz minimalan broj ulaznih podataka iz projektne dokumentacije izrađena je analiza SINTAP postupkom na razini nula. Određena je vrijednost faktora intenzivnosti naprezanja K, za pretpostavljenu pukotinu u radijalnom smjeru vratila turbine. Pri tome je varirana vrijednost opterećenja pri a = 10 mm = const., odnosno vrijednost dubine pukotine pri maksimalnom radnom opterećenju. Iz navedenog proračuna izveden je zaključak o sigurnosti rada vratila turbine.
Projekt / tema: 152-1201910-1909
Strojarstvo
Upisao u CROSBI: Drazan Kozak (dkozak@sfsb.hr), 6. Tra. 2014. u 17:25 sati