Izdavač: Filozofski fakultet Sveučilišta u Rijeci
Grad: Rijeka
Godina: 2013
Stranica: 240
ISBN: 978-953-6104-97-0
Ključne riječi: meaning; semantics; pragmatics; philosophy of language; cognitive linguistics; lexicology; lexicography
Knjiga 'Persepctives on Meaning. Introduction to Philosophical, Lexical and Cognitive Semantics' sastoji se od Predgovora, šest poglavlja te Apendiksa. U prvome, uvodnom poglavlju, autorica predstavlja osnovne semantike kao znanstvene discipline, pojašnjava temeljne pojmove, razrađuje terminološku osnovu, te daje pregled knjige po poglavljima. Drugo poglavlje posvećeno je filozofskoj semantici. Poglavlje nudi pregled glavnih filozofskih pravaca u sklopu kojih je, kroz povijest, razmatran pojam značenja. Svaki je pristup oprimjeren radovima jednog ili više filozofa. Premda je knjiga prvenstveno lingvističke prirode, ovo poglavlje daje prilično potpun pregled pogleda na pitanje značenja iz filozofskoga kuta gledanja. Treće poglavlje knjige bavi se tradicionalnim leksičkim pristupom značenju riječi. U poglavlju su obrađena temeljna leksikološka i leksikografska pitanja, a potom slijedi detaljan pregled odnosa između leksičkih jedinica u jeziku. Poglavlje zaključuje pregled veze između jezika i korisnika, odnosno razmatranje (nemogućnosti potpunoga) razgraničenja semantike i pragmatike. Četvrto je poglavlje posvećeno suvremenome poimanju značenja unutar teorijskoga okvira kognitivne semantike. Autorica polazi od prikaza temeljnih postavki kognitivne lingvistike (od razvoja misli do osnovnih pojmova), iza čega slijedi detaljna razrada osnovnih kognitivno-semantičkih teorijskih postavki i koncepata. Poglavlje završava detaljnim pregled novijih teorija vezanih za odnos jezika i misli, od Sapira i Whorfa, do univerzalija u jeziku (NSM). Posljednja dva poglavlja knjige, peto i šesto, posvećeni su prikazima slučajeva (Case studies), kojima autorica dodatno ilustrira najsuvremenije, kognitivno-semantičke pristupe pojedinim pitanjima jezika odnosno značenja. Tako se peto poglavlje bavi sustavom engleskih članova, čija je uporaba pojašnjena kroz kombinaciju tradicionalnih i kognitivno- semantičkih teorijskih spoznaja. U šestome poglavlju autorica predstavlja analizu značenja sedam prostornih prijedloga. Knjigu zaključuje Apendiks u kojem su sabrani isječci iz tekstova odabranih autora o kojima se u knjizi govori, a koji pomažu čitatelju da stekne izravan uvid u izvornu obradu pojma značenja i vezanih pitanja, od strane niza ključnih teoretičara.
Izvorni jezik: ENG
Upisao u CROSBI: Marija Brala Vukanović (mbrala@ffri.hr), 11. Ruj. 2014. u 10:38 sati