Godina: 2009
Serija: Vizualna teorija
Stranica: 504
ISBN: 978-953-55420-2-5
Ključne riječi: vizualni studiji ; vizualna kultura ; suvremene teorije ; film ; filozofija
( visual studies ; visual culture ; contemporary theories ; film ; philosophy )
Jedna od teza zastupanih u ovom zborniku jest da su vizualni studiji interdisciplinarna hermeneutika novog vremena koja nastaje kao posljedica slikovnog obrata u trenutku kada postmodernizam, kao još jedini postojeći sveobuhvatni teorijski pojam, gubi bilo kakvu vjerodostojnost i metodološku vitalnost. Svi autori o kojima se raspravlja u uvodnom tekstu zbornika, od neizostavnog Mitchella do Gottfrieda Boehma, Keitha Moxeya, Mieke Bal, Jamesa Elkinsa, Marquarda Smitha, Lise Cartwright, Michael Ann Holly, Jamesa D. Herberta, Margaret Dikovitskaye, Nicholasa Mirzoeffa i mnogih drugih, u većoj ili manjoj mjeri suglasni da je slikovni/vizualni/ikonički obrat skup simptoma koje primjećujemo u zapadnim postkapitalističkim društvima, a koje karakterizira dominacija slike i vizualnog komuniciranja u svakodnevnom životu. Praktične i teorijske implikacije, te načini bavljenja slikovnim obratom različiti su svakome od spomenutih teoretičara (odatle i brojni prijepori oko disciplinarnog određenja vizualnih studija i objekata njihovog istraživanja), ali svima je zajedničko uvjerenje da je nova paradigma slike nadomjestila staru paradigmu jezika. U uvodnoj studiji se raspravlja o tzv. "nedisciplinarnosti" vizualnih studija koja je, prema W.J.T. Mitchellu, ponajprije posljedica epistemološkog preokreta, tj. iz drugačije potrebe za znanjem općenito proizlazi i potreba za drugačijim znanjem o slikama, a zatim i posljedica ambivalencija i pukotina na unutrašnjim i vanjskim granicama etabliranih disciplina. Vizualne studije ovdje se predstavlja kao disciplinu koja nema apriorni stav ni prema jednom fenomenu koji se u domeni (vizualne) kulture može pojaviti i utoliko oni kao “nedisciplina” unose nered u političke i kulturalne poretke vizualnosti. Analiziraju se odnosi koje novouspostavljena disciplina gradi, kako prema relativno novim fenomenima – poput slikovnog obrata – tako i prema tradicionalnim teorijskim paradigmama i pojmovima, poput povijesti umjetnosti, statusa umjetničkog djela, ili problematici odnosa između visoke i niske umjetnosti.
Kategorija: Strucna
Puni text rada: 721599.purgar.pdf (tekst priložen 19. Lis. 2014. u 19:41 sati)
Upisao u CROSBI: Krešimir Purgar (kresimir.purgar@ttf.hr), 19. Lis. 2014. u 19:41 sati