Autori: Milošević, Maja
Naslov: Repertoar za klape na festivalu Večeri dalmatinske pisme - Kaštela (1999.—2008.)
( Repertoire for Klapa Singing Groups at the Dalmatian Song Evenings (Večeri dalmatinske pisme) Festival in Kaštela (1999-2008) )
Izvornik: Arti musices : hrvatski muzikoloski zbornik (0587-5455) 42 (2011), 2; 209-235
Ključne riječi: Večeri dalmatinske pisme Kaštela; klapsko pjevanje; moderna klapa
( Dalmatian Song Evenings; Kastela; klapa singing; modern klapa )
Od početka devedesetih godina 20. stoljeća klapsko pjevanje raste u pokret koji se širi izvan lokalnih i regionalnih granica klapske baze, a – uz osvajanje nagrade na Festivalu dalmatinskih klapa u Omišu – mjerilo uspjeha klape postaje i njezina medijska eksponiranost, što je donekle utjecalo na nastanak i razvoj novog tipa klape, sklonog okretanju novim izvorima (najčešće popularnoj glazbi) te novom načinu prezentiranja i komuniciranja. Riječ je o modernoj klapi, popularnoj među najširom publikom, naklonjenoj suradnji s pop-pjevačima te posezanju za elementima popularnih žanrova kao što su rap, soul, rock, raggae. Tadašnje okolnosti u klapskome svijetu indirektno su utjecale na nastanak i razvoj Večeri dalmatinske pisme (VDP), festivala osnovanog 1999. godine u Kaštel Kambelovcu, čiji je jedan segment u potpunosti posvećen klapama i njihovu čitanju postojećih domaćih (najčešće dalmatinskih) i stranih popularnih pjesama te izvođenju novih skladbi, pomalo netipičnih za kanonski klapski repertoar, dok u drugome segmentu novo ruho tradicijskih klapskih pjesama predstavljaju izvođači iz sfere popularne glazbe, najčešće jazza, rocka, bluesa, etna, zatim ča- i otočkog vala. U prvom desetljeću održavanja VDP-a na klapskim je večerima izvedeno otprilike tristo šezdeset skladbi i obrada, koje bi se okvirno mogle podijeliti na: obrade tradicijskih napjeva (koje su prevladavale prvih dviju godina, kada sadržaj i nazivi pojedinih večeri, kao i podjela na klapski i neklapski segment VDP-a još nisu bili u potpunosti definirani), skladbe (izvedene mahom na Večeri novih skladbi), zatim obrade stranih (Klapske novitade) te domaćih pjesama uglavnom iz sfere popularne glazbe (Kaštelanski đir). Autorica je analizom nekolicine primjera iz navedenih skupina pokušala odgonetnuti neke od postupaka koje su autori primjenjivali u svojim skladbama i/ili obradama, često pod cijenu ili uz težnju odmaka od karakteristika tradicijskog klapskog repertaora.
Rad je citiran u
bazama podataka:
Web of Science: Science Citation