Izdavač: Tim4Pin
Godina: 2016
Stranica: 174
ISBN: 978-953-57469-9-7
Ključne riječi: procesi; sustav zdravstva; troškovi; Hrvatska; ABC metoda
( process; health care system; costs; Croatia; ABC method )
Publikacija Procesni pristup obračunu troškova u sustavu zdravstva rezultat je empirijskog istraživanja na projektu „Poslovni procesi u implementaciji obračuna troškova u sustavu zdravstva“ financiranog od strane Sveučilišta u Zagrebu iz namjenskih sredstava Potpora znanstvenom i umjetničkom istraživanju za 2015. godinu te empirijskog istraživanja internih dokumenata Kliničkog bolničkog centra Zagreb (KBC Zagreb) koje se provodi od 2014. godine u okviru projekta br. 8509 „Accounting and financial reporting reform as a means for strengthening the development of efficient public sector financial management in Croatia“ financiranog od strane Hrvatske zaklade za znanost. Publikacija je namijenjena znanstvenoj i široj stručnoj kao i ostaloj zainteresiranoj javnosti kako bi se približila tema obračuna troškova u sustavu zdravstva i povećala informiranost i svjesnost o potrebi praćenja i upravljanja troškovima u javnim bolnicama te izračunu cijene koštanja zdravstvenih usluga. Publikacija ovakvog sadržaja nije do sada bila dostupna na hrvatskom jeziku te će njezino objavljivanje pomoći svim zainteresiranima u upoznavanju s metodologijom računovodstva troškova, ali i njegovim specifičnostima u sustavu javnog zdravstva. Publikacija je strukturirana logičnim slijedom koji polazi od obilježja javnog zdravstvenog sustava u Republici Hrvatskoj u kojem se ukratko opisuje zakonski okvir sustava zdravstva, financiranje javnog zdravstva te okvir računovodstva i financijskog izvještavanja koji se primjenjuje u javnom zdravstvenom sustavu. Naglasak je na potrebi razumijevanja i povezivanja načina i modela financiranja zdravstva i njemu primjerenog računovodstvenog i izvještajnog okvira namijenjenog eksternom izvještavanju s računovodstvenim i izvještajnim okvirom namijenjenom internom izvještavanju i usmjerenom donošenju upravljačkih odluka u zdravstvenim ustanovama. U sljedećih šest poglavlja publikacije prezentirani su različiti pristupi obračunu troškova u sustavu zdravstva i primjeri primjene temeljeni na studijama slučaja domaćih i inozemnih autora. Drugo poglavlje publikacije prikazuje obilježja tradicionalne metode obračuna troškova i daje primjere primjene u pojedinim zdravstvenim ustanovama. Treće poglavlje sadrži teoretski prikaz razvoja metode obračuna troškova po aktivnostima (ABC metode) u sustavu zdravstva i navodi uspješne primjere u implementaciji s uočenim koristima za ustanove koje su ju implementirale. Četvrto poglavlje publikacije daje prikaz razvoja nove metode primjenjive u sustavu zdravstva koja je izvedenica iz metode obračuna troškova po aktivnostima i zasnovana je na vremenu utrošenom u pružanju zdravstvenih usluga. Peto, šesto i sedmo poglavlje prikazuje studije slučaja koje se aplikativno bave primjenom metoda obračuna troškova u zdravstvenim ustanovama. Prezentirano je istraživanje kroz studije slučaja Italije gdje su prikazana tri različita odjela Sveučilišne bolnice u Trstu s primijenjenom metodologijom obračuna troškova po aktivnostima zasnovane na vremenu utrošenom u pružanju zdravstvenih usluga svakog odjela. Također je prezentirano računovodstveno praćenje pružanja zdravstvene usluge na razini doma zdravlja u Bosni i Hercegovini u području primarne zdravstvene zaštite pri čemu se prikazuje proces pružanja zdravstvene usluge i pripadajući troškovi primjenom obračuna troškova po aktivnostima (ABC metoda) i obračuna troškova po aktivnostima zasnovane na vremenu utrošenom u pružanju zdravstvenih usluga (TDABC metode) te prikazuje razlika između navedenih metoda. U sedmom poglavlju prikazan je model obračuna troškova na Klinici X Kliničkog bolničkog centra Zagreb (KBC Zagreb). Prikazani model je kombinacija tradicionalnog pristupa alokacije troškova, obračuna troškova po aktivnostima (ABC metoda) i obračuna troškova po aktivnostima zasnovanim na vremenu utrošenom u pružanju zdravstvenih usluga (TDABC metode). Pri izradi modela u procesu intervjuiranja napravljena je snimka poslovnih procesa kao podloga izradi modela koji odražava mogućnost obračuna troškova uvjetovanu specifičnostima poslovanja i postojećeg načina praćenja te evidencije troškova KBC-a Zagreb.
Projekt / tema: HRZZ-IP-2013-11-8509
Kategorija: Znanstvena
Upisao u CROSBI: Martina Dragija (mdragija2@efzg.hr), 16. Vel. 2016. u 14:08 sati