Pregled bibliografske jedinice broj: 801147

Autori: Vrbanić, Vilena
Naslov: Instrumenti s tipkama u zagrebačkim muzejima: pregled i prijedlozi za njihovo predstavljanje
( Keyboard instruments at Zagreb museums: overview and presentation proposals )
Izvornik: Muzeologija (0353-7552) 51 (2014); 247-258
Ključne riječi: Muzej za umjetnost i obrt ; Muzej grada Zagreba ; Hrvatski povijesni muzej ; Zagreb ; instrumenti s tipkama ; klavikord ; stolni klavir ; prenosivi putni klavir ; fortepiano ; pozitiv ; fisharmonika ; harmonij ; pijanino ; klavir ; phonola ; čembalo
( The Museum of Arts and Crafts ; the Zagreb City Museum ; the Croatian History Museum ; Zagreb ; keyboard instruments ; a clavichord ; square piano ; portable travel piano ; fortepiano ; positive ; physharmonica ; harmonium ; an upright piano ; pianino ; piano ; phonola ; harpsichord )
Instrumenti s tipkama čuvaju se u tri zagrebačka muzeja: Muzeju za umjetnost i obrt, Muzeju grada Zagreba te Hrvatskom povijesnom muzeju. i povijesni muzej. Unutar Zbirke muzičkih instrumenata iz fundusa MUO-a, ujedno i jedine cjelovite zbirke ovog tipa u zagrebačkim muzejima, pohranjeni su klavikord, tri stolna klavira, prenosivi putni klavir, fortepiano, pozitiv, fisharmonika, harmonij, uspravni klavir, dva pijanina te pet klavira. Četiri instrumenta s tipkama u posjedu MGZ-a smještena su na tri lokacije. Phonola pripada Zbirci glazbenih automata Ivana Gerersdorfera, klavir Memorijalnom prostoru Bele i Miroslava Krleže, a čembalo i klavir Zbirci Margite i Rudolfa Matza. U sklopu Zbirke predmeta iz svakodnevnog života HPM posjeduje četiri klavira te jedanstolni klavir. Spomenuti su instrumenti u pojedinim slučajevima, zbog objektivnih razloga (prije svega nedostatka prostora), neadekvatno smješteni. U svrhu njihove zaštite trebalo bi izraditi prijedlog projekta obnove. Barem dio instrumenata, ponajprije onih koji su dobro očuvani, trebalo bi osposobiti za muziciranje jer je to njihova primarna i neosporna funkcija. U svrhu njihova evidentiranja i predstavljanja valjalo bi napraviti kataloge instrumenata koji se čuvaju u zagrebačkim, a potom i drugim hrvatskim muzejima. Mogle bi se snimiti radijske i televizijske emisije dokumentarno-obrazovnog karaktera o instrumentima u muzejima. Muzički instrumenti (ili dio građe odabrane građe iz pojedinih zbirki) mogli bi se sakupiti na jednom mjestu sa svrhom da se napravi njihov muzej budući da u Hrvatskoj takva institucija još ne postoji. U tom bi se prostoru mogla održavati različita predavanja i ciklusi koncerata. Još važnije, instrumenti bi u muzeju glazbe bili stručno obrađeni i izloženi u stalnom postavu, čime bi se glazbena, ali i šira kulturna javnost bolje upoznala s njihovim posebnostima i vrijednostima.
Current Contents: NE
Citation Index: NE
Google Scholar: Instrumenti s tipkama u zagrebačkim muzejima: pregled i prijedlozi za njihovo predstavljanje