Naslov: Prikazanja Rajmunda Kuparea ili Kristovo djelovanje kroz slabe likove, Kolo 1/2015., str. 94-112.
( Sacra rappresentaziones of Rajmond Kupareo or Christ's Actions through Week Characters )
Izvornik: Kol, časopis matice hrvatske za književnostZagreb : Matica hrvatska , 2015. 94-112 (ISBN: 9771331099001).
Skup: Književno znanstveni kolokvij u povodu 100 obljetnice rođenja fra Rajmonda Kuparea
Mjesto i datum: Zagreb, Hrvatska, 17.11.2014.
Ključne riječi: hrvatska drama; hrvatsko kazalište; Rajmund Kupareo; prikazanje
( Croatian drama; Croatian theatre; Rajmund Kupareo; Sacra rappresentaziones )
Rajmond Kupareo objavio je tri prikazanja i to misterije o Isusu (Porođenje, Muka i Uskrsnuće) u kojima slijedi biblijsku priču o rođenju, smrti i uskrsnuću ali ne kroz glavne junake nego kroz slabe likove: pastire kojima se objavio Anđeo, razbojnike koji su raspeti s Kristom i Tomu koji sumnja u uskrsnuće. Oni nam prepričavaju događaje ali vidimo djelovanje tih događaja na likove, njihovu promjenu i shvaćanje ti događaji djeluju na njih . Sve tri drame slijede tradiciju didaktičnih afirmativnih religioznih žanrova jer se kroz Božje djelovanje na život tih likova pokazuje i osnova Isusova nauka i Novi Savez koji Bog sklapa s ljudima: božja ljubav i milosrđe za najadnije i najgrešnije umjesto Božje kazne iz Starog zavjeta (novorođeno dijete ozdravlja gluhonijemog dječaka koji je plod grijha), otkupiteljska žrtve na križu podnesen umjesto najgoreg razbojnika Barabe, učiteljeva briga za učenike i nakon smrti i uskrsnuća... Upravo zbog tih slabih likova na sceni Kupareova prikazanja su i vrlo scenična s tri razine dramske napetosti, jer patimo promjenu likova i njihov svjesni i slobodni odabir dobra, a kontrapunktirani su im likovi koji ne naprave pravi izbor. U prvoj pastiri vjeruju da je novorođeno dijete Mesija ali predstojnik sinagoge ne! U drugoj Juda izdaje Isusa i ne može se pokajati, Pilat se ne može suprotstaviti Židovima, ali Braba slijedi Krista i gledajući njegovu muku na Golgoti shvati da je Krist raspet zbog njega i njegovih grijeha i obrati se. U trećoj neki učenici nemaju problema s Isusovom smrću i uskrsnućem i to baš oni koje Toma smatra nedostojnim (Nikodem i Josip iz Arimateje koji su mu dolazili noću) dok on to teško prihvaća, sve dok mu ne dođe sam Učitelj. Treća razina dramske napetosti je emotivno zajedništvo s publikom koja te slabe likove (njihove sumnje, traženja, osjećaj krivice) prepoznaje, razumije, suosjeća i na kraju, kad likovi dožive spoznaju i publika može s njima doživjeti pročišćenje vlastitih osjećaja, katarzu.
Vrsta prezentacije u zborniku: Cjeloviti rad (više od 1500 riječi)
Vrsta recenzije: Nema recenziju
Kategorija: Stručni