Izvornik: Zbornik radova 9. međunarodnog simpozija "Muzika u društvu" / Fatima Hadžić (ur.). - Sarajevo, BiH : Muzikološko društvo FBiH, Muzička akademija u Sarajevu , 2016. 282-297.
ISSN: 2303-5714
Skup: 9.međunarodni simpozij "Muzika u društvu"
Mjesto i datum: Sarajevo, BiH, 23.-26.10.2014.
Ključne riječi: Bachovi korali, nastava harmonije, horizontalno i vertikalno glazbeno mišljenje.
( Bachs chorales ; teaching of harmony ; horizontal and vertical musical thinking )
Tradicionalna nastava harmonije posjeduje određenu logiku učenja ili sistematizaciju gradiva koja je, s jedne strane, povijesno uvjetovana, a s druge strane određena didaktičko-metodičkim principima koji su proizašli iz dugogodišnje prakse podučavanja harmonije u nastavi teorijskih glazbenih predmeta. U tom smislu se može govoriti, ne samo o usvajanju temeljnih glazbenih pojmova vezanih za zakonitosti funkcionalne tonalitetne harmonije, već i o daleko složenijoj kategoriji izgradnje glazbenog mišljenja kod učenika i studenata. Ono se, dakako, odnosi na cjelokupnu povijest evolucije glazbenog materijala, od postanka višeglasja, međutim, sustavan pristup sadržaju ovog predmeta zahtijeva apstrahiranje najuzornijih glazbenih primjera iz umjetničke glazbe koji, prema tome, moraju ispunjavati i „didaktičke“ uvjete tj. mogućnost njihove prilagodbe različitim uzrastima učenika ili različitim razinama poznavanja glazbenog jezika. Kako pokazuju brojni udžbenici i priručnici za nastavu harmonije, korali J.S.Bacha, već tradicionalno predstavljaju jedan od najvažnijih uzora za teorijsko i praktično učenje harmonije. U radu će se pojedini Bachovi korali analizirati u smislu njihove povezanosti sa sistematizacijom i gradacijom harmonijskog gradiva teorijske i praktične nastave harmonije te harmonije na glasoviru, uzimajući u obzir glavne tematske cjeline kao što su dijatonika, kromatika, modulacije, neakordni tonovi. S obzirom na harmonijsku polifoniju kao glavno obilježje Bachovih korala, u istoj će se sistematizaciji voditi računa o temeljnim pretpostavkama gradnje horizontalnog i vertikalnog glazbenog mišljenja učenika i studenata, odnosno stvaranju svijesti o glavnim odrednicama glazbene dinamike. Cilj rada je i potencijalan doprinos „deformaliziranju“ ukupne nastave teorijskih predmeta i pretpostavljanje umjetničke glazbe kao cilja i izvorišta učenja.
Vrsta prezentacije u zborniku: Ostalo
Vrsta recenzije: Međunarodna recenzija
Upisao u CROSBI: Davorka Radica (davorka.radica@umas.hr), 5. Tra. 2017. u 11:51 sati