Autori: Belc, Petra
Naslov: Mihovil Pansini i antifilm. Teorijski i povijesni aspekti
( Mihovil Pansini and anti-film. Theoretical and historical aspects )
Izvornik: Hrvatski filmski ljetopis (1330-7665) 85 (2016); 5-33
Ključne riječi: antifilm ; eksperimentalni film ; film fiksacije ; Mihovil Pansini ; kognitivizam ; konceptualna umjetnost
( anti-film ; experimental film ; fixation film ; Mihovil Pansini ; cognitivism ; conceptual art )
Početkom 1960-ih godina zagrebački su liječnici i kinoamateri Mihovil Pansini i Tomislav Kobia u podzemnim prostorijama Kinokluba Zagreb pokrenuli seriju od pet razgovora s temom "Antifilm i mi", zahvaljujući kojima je nastao i festival eksperimentalnog filma GEFF. Festival i koncept antifilma okupili su neke od ključnih filmskih stvaralaca i teoretičara onodobne Jugoslavije, a tendencije zagrebačke škole eksperimentalnog filma Dušan Stojanović nazvao je najznačajnijim događajem jugoslavenske kinematografije. Povijest (jugoslavenskog) filma pisana je međutim pod teretom hegemonije narativnog igranog filma, pa je tako i koncept antifilma zbog svoje vezanosti uz eksperimentalni film velikim dijelom ostao nevidljiv. Rad polazi od promišljanja ontološke prirode filmskog medija, kojom je uvjetovan njegov povijesni narativ. Anti/filmske ideje dijela sudionika festivala i autora koji su se bavili ovom filmskom pojavom uvod su u razmatranja anti/filmsko-teorijskih ideja Mihovila Pansinija objavljenih u Knjizi GEFFa (1965) i knjizi Pansini Antifilm (1984). Osvrtanjem na utjecaj umjetničke scene povezane uz Nove tendecije i Gorgonu, oslanjanjem na eseje Thomasa McEvilleyja i tragovima umjetnika i autora spominjanih u Knjizi GEFFa, Pansinijevim se idejama istovremeno nastoje osvijetliti i neki od mogućih teorijskih aspekata antifilma kao eksperimentalnofilmske ali i konceptualnoumjetničke forme.
Rad je citiran u
bazama podataka:
Web of Science: Science Citation