Autori: Barišić, Pavo
Naslov: Tko je autor Političkih iskrica – Ivan Mažuranić, Ante Starčević ili ...?
( Who is the author of Political Sparkles – Ivan Mažuranić, Ante Starčević or ...? )
Izvornik: Prilozi za istraživanje hrvatske filozofske baštine (0350-2791) 41 (2015), 2; 401-432
Ključne riječi: političke iskrice ; aforizam ; autorstvo ; filozofija prava ; Ivan Mažuranić ; Ante Starčević
( political sparkles ; aphorism ; authorship ; philosophy of law ; Ivan Mažuranić ; Ante Starčević )
Članak razmatra autorstvo niza od 24 aforizma, objavljena pod naslovom Političke iskrice. Tekst je tiskan u prvom hrvatskom oporbenom demokratskom glasilu Slavenskom Jugu od 10. prosinca 1848. do 20. siječnja 1849. i potpisan je inicijalima prvoga i posljednjeg slova latinske abecede – A. Z. Prije pola stoljeća Josip Horvat pripisao je autorstvo navedenoga niza pjesniku i odvjetniku Ivanu Mažuraniću (1814–1890), a potom je ta atribucija postala prevladavajuća u istraživačkoj literaturi. Međutim pomnija raščlamba teksta i iskaza dovela je do zanimljiva otkrića. Stavovi i izričaji u ovom spisu bliže su diskursu mladoga doktora filozofije Ante Starčevića (1823–1896) nego glasovitoga pisca iz Novoga Vinodolskog. Ponajprije se navodi nekoliko razloga u potkrjepu hipoteze o Mažuranićevu mogućem autorstvu, a potom su izneseni argumenti koji dokazuju da je njegovo autorstvo sporno ili manje vjerojatno. Istraživanje dalje pokazuje kako aforistični niz Političke iskrice obiluje sintagmama i misaonim konstrukcijama koje se mogu prepoznati u djelima i jednoga i drugog autora, ali prema brojnim usporedbama i uvidima više se ponavljaju u Starčevićevim predstavkama, govorima, poslanicama i člancima. Sadržajna raščlamba teksta pokazuje isto tako da su ideje bliže djelima i autorima koje je čitao i proučavao buntovnik iz Like. Usporedba stajališta dvaju autora doista pokazuje ne samo stanovitu blizinu i sličnost stila nego i srodnost njihove argumentacije što je moglo dovesti u zabludu dobre poznavatelje opusa i jednoga i drugoga pisca. Zaključna prosudba dokazuje kako stil, jezik, forma, sadržaj, nazori i poruke uspoređeni s njihovim cjelokupnim stvaralaštvom znatno više govore u prilog autorstvu samotnika iz Žitnika. Tako glasi odgovor na pitanje u naslovu članka – autor nije pjesnik i odvjetnik Ivan Mažuranić, nego vjerojatno mladi doktor filozofije i zatočnik hrvatskih pravica Ante Starčević.
Projekt / tema: HRZZ-IP-2013-11-3524
Politologija,Filozofija,Povijest
URL Internet adrese: http://hrcak.srce.hr/154510